Кои са 5 от най-популярните въпроси към диетолозите?

Всички ли трябва да ограничим глутена и трябва ли да пропускаме закуската са само част от въпросите, на които намерихме отговорите.

Люба Вангелова 11 септември 2019

Ровейки се в социалните мрежи за търсене на инфомрация по темата, установихме, че някои от въпросите, които вълнуват последователите на здравословния начин на живот, са и най-често задаваните към редица популярни гурута по темата и към диетолозите.

Вижте кои са те и какви са отговорите им.

1_Вярно ли е, че след 30-годишна възраст не трябва да се консумират млечни продукти?

Подуване на корема, диария и дискомфорт в коремната област след консумация на млечни продукти – това са основните симптоми на непоносимост към лактозата. С възрастта активността на ензима, който разгражда млечната захар – лактоза, действително намалява. Именно затова много експерти препоръчват  да се намали употребата на пълномаслено мляко, но като цяло в диетата може да присъстват млечни (извара, кисело мляко, твърди сирена). При получаването (образуването) на киселомлечни продукти бактериите разграждат лактозата, така че киселото мляко например не представлява опасност за тези, които имат непоносимост към този вид храни.  

2_Вярно ли е, че закуската е основното хранене и никога не трябва да се пропуска?

За някои закуската е наистина най-важният прием на храна, а други трудно се насилват да изядат дори едно яйце. Изследванията по темата са доста неубедителни. За всяко изследване, което доказва, че закуската е полезна, има друго такова, което доказва обратното. Смята се, че редовното хранене помага за отслабване. Номерът е, че метаболизмът се ускорява и човек остава сит за по-дълго време (силната закуска е гаранция, че нощното похапване няма да се повтори). Закуската помага на организма да започне да работи, като стратира всички метаболитни процеси. Освен това, доказано е, че пропускането на закуска често е причина за преяждане през втората половина на деня, което е условия за увеличаване на излишното тегло.

Експеритте съветват да избирате за закуска сложни въглехидрати, които осигуряват енергия за по-дълго, тъй като се разграждат от организма по-бавно (например пшенична или овесена каша). Съществува обаче и друга теория, според която ако пропуснете закуска, ще намалее и общото количество на приетите калории за деня. Според трета, не е добре да се доверяваме на теорията за полезността на закуската, тъй като зад нея „конспиративно" заподозрени са производителите на зърнени закуски.

3_Наистина ли кафето дехидратира тялото?

Да, кафето има диуретичен ефект. Затова винаги, когато пиете кафе, трябва да имате и чаша вода до вас. Според някои учени, идеята е, че кофеинът премахва натрия и водата от тялото. Според други кофеинът въздейства на рецепторите на невротрансмитера аденозин по такъв начин, че променя баланса на натрий и на течностите в организма. Ето защо, ако пиете безкофеиново кафе, диуретичният ефект няма да бъде толкова осезаем. Но до голяма степен това зависи и от индивидуалните характеризтики на организма. Най-добре е дневната доза кафе да не надвишава три чаши (до 400 мг кофеин дневно). Прекомерният му прием може да доведе до проблеми като главоболие, безсъние, сърцебиене, треперене и други. Трудно е да се измери фактическото съдръжание на кофеина в различните напитки, затова то може да варира. Но не забравяйте, че кафето не е динственият продукт, който съдържа кофеин – много чайове и газирани напитки, както и различни видове шоколади също включват тази съставка в съдържанието си.

Кои са 5 от най-популярните въпроси към диетолозите?

4_Вярно ли е, че храненето след 18:00 води до напълняване?

Според учените, които се занимават с изследването на биоритмите и процесите, протичащи в човешкото тяло) след 18 ч. се случва своеобразно „преструктуриране" – всички сили се насочват към отстраняване на елементите, които не се абсорбират от организма и затова обработването на всяка нова постъпила храна в тялото не се усвоява добре. В този смисъл изяденото се усвоява изключително бавно, а излишъкът се превръща в мастни натрупвания. Средно за преработването на храната са необходими около 5 часа (различно е времето за различните видове продукти). Ако си лягате в 21 ч., тогава наистина последното ви хранене трябва да бъде в 18 ч. Стомахът трябва да бъде празен, когато си лягате. Това ще ви осигури здрав сън и стройна фигура.

5_Трябва ли всички да избягваме глутена?

Глутенът е протеин, който се съдържа в много зърнени култури – овес, ечемик, ръж, пшеничца. Храните с глутен трябва да бъдат изключени от диетата ви само ако имате цьолиакия. Това е храносмилателно разстройство, причинено от увреждането на тънките черва от някои храни, съдържащи глутен. Заболяването се придружава от подуване на корема, коремна болка, диария и повръщане. Има хора със свръхчувствителност към глутен, за които употребата му не е противопоказна, но причинява дискомфорт като умора и леки болки в стомаха.

Елиминирането на глутена от менюто ви е добре, само ако имате алергия към пшеницата. При деца и възрастни с подобна алергия симптомите се развиват до няколко часа след консумация на храни, съдържащи пшеница. Симптомите на алергия включват подуване, сърбеж или дразнене на устата и гърлото, копривна треска, сърбящи обриви по кожата, подуване и запушване на носа, главоболие, понякога спазми и повръщане. Ако имате синдром на раздразненото черво, лекарите препоръчват да ограничите консумацията на глутен.

Ако обаче нямате нито един от изброените симптоми, няма смисъл да изключвате глутена от храненето си, което би могло да причини дефицит на някои хранителни вещества.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA