В САЩ започва голямо антимонополно разследване срещу Google

Лидия Делирадева 11 септември 2019

Антимонополното разследване на Google е подкрепено от 50 щата и територии на САЩ – всички, освен Калифорния и Алабама. То е оглавено от главния прокурор на Тексас Кен Пакстън. В изявлението си от стъпалата пред Върховния съд, Пакстън подчерта, че сега Google доминира на два пазара - реклама и търсене.

„Те доминират от страната на купувача, от страната на продавача, на търговете, а също и с видеоклиповете, благодарение на YouTube", заяви прокурорът.

Като част от разследването, от Google бяха изискани документи за извършване на рекламен бизнес в Съединените щати. ИТ гигантът засега отказва да коментира, но припомня предишни изявления за пресата, в които е обещавал да сътрудничи с властите.

Washington Post отбелязва, че претенциите по отношение на рекламния пазар, на който Google през тази година ще спечели около 48 милиарда долара, са само началото на разследването. Представителите на отделните щати вече подготвят допълнителни искания, по-специално в областта на класирането на резултатите от търсенето и разпореждането с потребителски данни.

В коментарите си прокурорите припомнят презумпцията за невинност, но с резерви. Например Шон Рейес от Юта казва: „Няма нищо лошо в това да бъдеш основен играч, ако си честен”. И добавя веднага, че твърденията за бизнес практиките на Google са повсеместни.

Ройтерс посочва, че самото разследване е само началото на атака срещу бизнес гиганти в Силиконовата долина. Например отделна група от осем щатски прокурори започна антитръстово разследване на най-голямата социална мрежа Facebook.

В понеделник прокурорите отказаха да отговарят на въпроси дали се планира разследване на бизнеса и на други компании. Политиците, освен Google и Facebook, често споменават Amazon и Apple. Най-радикалното предложение е на кандидата за президент Елизабет Уорън: тя предлага всички такива компании да бъдат обявяни за „технологични платформи" и да разделят бизнеса.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA