MАК-поколението
Животът в размер ONE SIZE
Поръчваме си бургер и в Лондон, и в Лос Анжелис, пазаруваме в Benetton и в Токио, и в Париж, имитираме една и съща прическа и в Рим, и в Хюстън. Остава ли ни изобщо пространство за личен избор в тази FAST епоха?

Алесандро Павоне

МАКмодата

Консумираме дрехи, аксесоари, тенденции и стил, сякаш са хамбургери. Със същата лекота, с която влизаме в  McDonald’s и си поръчваме  стандартния двоен чизбургер - независимо дали сме в София или в Токио, можем да отидем в Gap или Levi’s и да си купим една и съща тениска, за да я носим в едни и същи клубове, като виновно мърморим пред приятелите си, че “не се пазарува така” и че е било “за последно”. 
Основното предимство на унифицираната мода е, че “такива” дрехи изпълват с чувство за принадлежност към обществото на хората, които са “вътре в нещата”. Уникалността и оригиналността означават самота. Затова трябва да се избягват. А когато пазаруваш  McFashion (по аналогия с McDonald’s),  знаеш, че е изключено да те сметнат за неудачник, аутсайдер, ексцентрик или чудак, когото никой не забелязва. Знаеш, че си част от (голяма) група хора с общи кодове, вку-сове и външен вид. А това е така, понеже зад щандовете живее и работи цял щаб от други хора, които те щамповат с актуални тенденции и знаят как да те облекат, за да се забелязваш, и как да те направят разбираем и отворен в общуването.
Магазините МcFashion продават евтино, разполагат с неизчерпаемо разнообразие от дрехи, непрестанно зареждат с нови стоки, обслужват клиента бързо и любезно. Няма продавачки, които да те гледат презрително, ако не се побереш в някоя рокля, няма и страх, че парите може да не ти стигнат. Така McShopping-ът започва да действа психотерапевтично. Колегата те е вбесил? Компютърът е блокирал?  Уволнили са любимия ти телевизионен водещ? Развеждаш се? С една разходка до Mango ще съживиш бързо и икономично сринатото си самочувствие.
Според неотдавнашна статия на “Гардиън” тенденцията McFashion  разрушава индивидуалния стил и оригиналността. Освен това тези магазини демократизират лукса. И не може да се каже с точност дали това е хубаво или лошо - зависи в коя част на града живееш и с колко нули завършва заплатата ти. Може дрехите на McFashion да са масови, но днес всичко се произвежда и продава масово - от новия диск на Симпли Ред  до колективните ни представи за любовта, живота, вселената. Проблемът в McFashion не е, че  разрушава индивидуалния стил, а че тази мода ти се налага като единствен избор и те кара да се чувстваш  като бунтар или сноб, само защото не харесваш стиловите тенденции на сезона.

Любов pret-a-porter
Днес говоренето за любовта все повече напомня невротичния език на рекламите, а сантименталните ни отношения до такава степен се влияят от сериалите и бестселърите, че заприличват на “удобната” храна, която си поръчваме в офиса: идва бързо, консумира се на крак, съдържа малко хранителни съставки, но пък е евтина и не ти пука. Равенството “скорост = продуктивност = печалба” определя всичко: от начина, по който работим, до начина, по който флиртуваме и търсим “връзка”. Една връзка McLove.
Сърфираме с часове в чата или изпращаме стандартни съобщения-картинки със сърчица и цветя по мобилните си телефони. Питаме го за зодията, мислено си представяме звездната му карта и атакуваме баровете, където пък флиртуваме с жестове и фрази, откраднати от сериалите или киното. Гледаме телевизия и четем списания  – пътеводители в емоциите. Научаваме се как да ароматизираме спалнята по правилата на  фън шуй и си купуваме готов сексапил в магазините за дрехи и аксесоари. Следваме стратегии за съблазняване и тактики за самоусъвършенстване и правим всичко, за да се подготвим за една “функционална връзка, изпълнена с позитивност и разбирателство”. И въпреки това, както сочат статистиките, точно в момента, когато започнем да разбираме другия,  осъзнаваме, че ни е дошло до гуша от тази “връзка”. Сексът бързо заприличва на предвидима хореография, от ароматизатора с мирис на ягода  ни се гади и вече не получаваме никакви “дивиденти” от “вложенията” си. И се разделяме. И пак влизаме в порочния кръг на “търсещите нова връзка” – точно както се смесваме с тълпите, излезли на съботен  shopping.
Разбира се, забравяме за голямата любов. Първо, защото много се бави, и второ, защото когато дойде, обръща живота ни наопаки, а кожата ни се  съсипва от безсънните нощи и стреса. А просто “връзката” е полезна за здравето - казват го и  лекарите. Изпълва ни с блясък, особено ако има финансово покритие. Не търсим  обвързване, което  да ни държи завинаги заедно, а нещо практично, което да ни вдигне имиджа и да ни подобри самочувствието.
Дори целувката се подчинява на правилата на McLove. Днес не е необходимо целувките да са разтърсващи и страстни, а да са функционални и забавни. Трябва да ни разтоварват, да ни зареждат с положителна енергия и да запълват множеството пукнатини във “връзката”.

Топмоделите на успеха
В мениджърската епоха на McFashion успеха последното нещо, което някой би искал, е да му прикачат етикета на неудачник. А кой е неудачникът? Този, който не се нуждае от лаптоп,  няма съвещание след 1 час и не се оплаква от липсата на свободно време. McFashion успехът се отъждествява напълно с понятия като пари и скорост и не понася мудността и несъгласието. За да си McSuccessful, трябва да трупаш пари, при това бързо. Трябва да се погрижиш да си (или поне да изглеждаш) винаги зает. Трябва да ходиш на работни обеди, в командировки, на конгреси в чужбина и редовно да проверяваш програмата си в органайзера. Всичко това се смята за неразривна част от успешната кариера и резюмира мечтите на хиляди деца за бъдещето им, независимо дали живеят в София или в Лондон, в Барселона или в Рио де Жанейро. 
Рекламата, медиите, модерните факултети в университетите, културата на юпитата -  всичко това създава ясен модел за успех, който или следваш и се радваш на обществено признание, или отхвърляш и се самоизолираш в периферията на корпоративното израстване.
И все пак напоследък паралелно с модела “млада, динамична и успяла професионалистка” рекламата започва да предлага и друг модел на успешната кариера и стил на живот, основан  на “по-човешки” ритъм. Успехът продължава да е абсолютна цел, органайзерите все още са безспорната му емблема, но успелият вече знае “кога да изключи компютъра” и да се устреми към успеха със свои темпове.  Slow down, pleasure up! (“Намалете темпото, повече удоволствие!”), гласи мотото на една известна компания, а  продуктивността, съобразена с елегантния мениджмънт на свободното време, се превръща в новия символ на McSuccess.

McFun рециклирано забавление в практична опаковка

Кога за последен път се хвана да си тананикаш някоя от известните, набиващи се  песни-еднодневки? Кога си поръча Биг Мак и кога купонясва цяла нощ в най-новия trendy клуб в града? Ако всички тези неща са ти се случили вчера, а също и онзи ден, и по-онзи ден, и т. н., поздравления - ти си сред любимците на McFun индустрията.
В началото може и да е била храната. Но след това McFun продуктите окупираха и всички останали области.
Свободното ни време протича по един и същи начин, независимо къде живеем. Всички се смеем на “Приятели”, всички пием “Мохито”, всички поне веднъж в живота си сме опитвали китайски специалитет. Рецептата за успеха на един McFun продукт е проста: единственото условие е да бъде приет максимално бързо от максимален брой хора, превръщайки се  в “код за общуване”. Песен, филм, клуб, който определен брой хора харесват, веднага издава вкуса им, превръща ги в група. И след като ключът към успеха на McFun продукта е да се хареса на максимален брой хора, то самият продукт е най-малкото общо кратно на вкуса.
Това, разбира се, не означава, че продуктите не се развиват и не се променят. Напротив, те строго следват тенденциите, приспособяват се към тях и накрая ги “опростяват”. И така, няма кафене, в което да не се въртят дисковете от “Буда бар”, етно-музиката е модерна индустрия навсякъде по света, тананикаме си едни и същи хитове, носим едни и същи дрехи, ядем една и съща храна... Какво ни остава, освен да кажем: Have McFun!


В тoпформа с балет, скуош, тенис или йога.....още>>

Професия детегледачкаперфектният заместник-родител...още>>

Идеи които променят светадве истории със световен оттенък...още>>

Идеи които променят светаПредставяме ви две изключителни българки...още>>

Любов в три посокиБог е любов във всяка култура и във всяка религия...още>>

Предстартова треска преждевременните раждания в България, Европа и...още>>

Let’s talkabout sex...още>>

Пътеводител намодерния стопаджия...още>>

Летни намаленияот adidas...още>>

Улови си подарък!Ела в The Mall и хвани златната рибка...още>>

Устойчив дизайнеко материалите...още>>

Живот на колелаТой невинаги е скоростен...още>>

Сън за щастиебитката за обич...още>>