Лолитките
в модата

Да, те са красиви, но има нещо в грима, в косата, в дрехите и в позите им, което безпокои мнозина. Защото поведението на децата на тяхната възраст не е такова. Други обаче намират точно това за очарователно. Но да започнем отначало...

Миналата година 10-годишната Тилан Блондо скандализира половината свят с фотосесията си за френското издание на Vogue, където позира с токчета, грим и маниери на зряла жена. Кестенявата малка чаровница често е сравнявана с Бриджит Бардо и вече е участвала в няколко модни кампании, дефилирала е за Jean Paul Gaultier (още на четиригодишна възраст), а сега е модел на Lacoste. Снимките й в детски модни списания също не са лишени от дързост, но категорично негативна реакция предизвикаха кадрите, публикувани от Том Форд като гост-редактор във френския Vogue, където 10-годишното момиченце позира с червен лак на ноктите, обувки с висок ток, силен грим и прическа на възрастна жена, легнала по корем на покрит с тигрова кожа диван.
Възмутените от тези снимки смятат, че Тилан е прекалено малка, за да бъде снимана по толкова сексуален начин. „Това е детска порнография”, сподели един читател, чието мнение бе последвано от множество подобни коментари. Майката на момиченцето, известна телевизионна водеща, деактивира страницата на дъщеря си във фейсбук заради атаките, а в своя защита пред тези, които я нарекоха лоша майка, заяви, че не разбира защо е целият този шум, след като идеята на всичко е била да е „забавно“.

Незаконна хиперсексуализация

След гореспоменатия скандал във Франция (която заедно с Италия държи първенството в тенденциите на световната мода) бе представен доклад за „хиперсексуализацията” на децата под 12-годишна възраст, като под хиперсексуализация се има предвид „сексуалния подтекст в израза на лицата, позите или облеклото, твърде ранен за възрастта им”.
Докладът включва мнения на различни експерти, които уверяват, че всичко това крие опасности за психичното и емоционалното здраве на децата и може да бъде причина за разстройства като анорексията (във Франция 37% от момиченцата под единайсетгодишна възраст вече пазят диета), да доведе до разрастване на порнографията, както и да рефлектира в агресивно сексуално поведение и легитимиране на сексуалното посегателство към непълнолетни момичета от страна на мъжете.
Ангажирани с темата за равенство между половете, поддръжниците на доклада добавят, че хиперсексуализацията поощрява стереотипа на „пасивната жена (или момиче), която не е нищо повече от външност и сексапил”. Те настояват и за въвеждането на  правила, забраняващи на децата под 16-годишна възраст да позират за модни марки, „за да не се подкрепя ранната трансформация на детето във възрастен”, за премахването на конкурсите за красота за деца под тази възраст (смятани за „противоречащи на човешкия морал”), както и за провеждането на кампании за социално осъзнаване.

Хубаво ли е децата да са модели?

Докато за манекените долната граница, за да могат да дефилират по подиумите, е 16 години, то за моделите, снимани в изданията и рекламите, такава възрастова граница няма.
Естественият въпрос, който възниква, е: какво целят дизайнерите на известните компании, като избират деца за представяне на моделите си за възрастни? Според представители на различни модни списания начинът, по който момиченцата представят дрехите, е свеж и новаторски. Което, разбира се, не означава, че трябва да се прекрачват границите, които карат момиченцата да порастват по-бързо. Явно най-доброто решение на проблема е да се постигне съгласие между търговските марки и потребителите. За всички ни е ясно, че светът на модата толкова привлича момичетата, че е невъзможно да бъдат държани далеч от него, въпросът е индустрията да не ги превръща в сексуални обекти. Модели като Клоуи Мориц например вървят в точната посока, показвайки на феновете си, че могат да са стилни без грим и провокативно облекло.


Лоти Мос

Полусестрата на Кейт Мос е едва на 14 години, a няколко от тях вече е прекарала в борба за място в света на модата. С помощта на красотата си и на по-голямата си сестра няма начин да не го получи.

Кая Гербер

Новото лице на Versace – дъщеря на топмодела Синди Крофорд и бизнесмена Ранди Гербер, поразително напомня в позите си на майка си от 90-те. Кая е само на 10, но с къса пола и кожено яке изглежда доста по-голяма.

Хейли Стейнфелд

15-годишната актриса е лице на Miu Miu. Аргументи от рода, че са малки, за да представят дрехи за възрастни, карат момиченцата да избързват с порастването.

Алис Галахър

Дъщерята на фронтмена на британската рок група Oasis е на 11 години и вече има договор с лондонската агенция Select, която представя топмодели като Агнес Дийн, Наташа Поли и Кристина Тосио.

Ел Фанинг

На своите почти 14 години тя вече има впечатляваща биография. Работила е като модел в есенната кампания на Marc by Marc Jacobs за 2011 и уверено върви по стъпките на сестра си Дакота. Освен това е дефилирала по червения килим с модели на най-известните модни марки, защото всички дизайнери се надпреварват да я обличат.

Клоуи Мориц

Актрисата от „Шут в г*за” и „Хюго” е на 15 години и вече е работила за различни модни марки. Наскоро MaxMara й връчи наградата „Лице на бъдещето”.


Пионерите в скандала

Брук Шийлдс
На 12 години тя шокира всички с участието си във филма „Хубавицата” (1978), където играе непълнолетна проститутка. На 14 се появява в една доста полемична реклама на джинсите Calvin Klein, в която казва: „Знаеш ли какво има между мен и моите джинси? Нищо.” Именно тази реклама изстрелва компанията на върха.

Анджелина Джоли

Между 14 и 16-годишна възраст младата актриса, все още ученичка, позира в реклами, като показва чувствени устни и заема провокативни пози.

Майли Сайръс

През юни 2008 Vanity Fair излиза от традиционните си рамки на семейно списание и публикува сесия на известната фотографка Ани Лейбовиц, в която Майли, тогава 15-годишна, се появява с гол гръб, покрита единствено с чаршаф.

Дакота Фанинг

Дакота е открита като модел от Марк Джейкъбс, но британското правителство забранява рекламата на парфюма му Lola, определяйки я като „безотговорна” заради кадрите, в които 17-годишната актриса позира с цвете между краката и шепне думите: „О, Лола”. Към това е добавен и аргументът, че Фанинг изглежда дори по-млада от своите 17 години, а рекламата отразява един изкуствено сексуализиран образ.

Текст: Grazia
Превод: Мария Гилина
Фотография: Corbis/Profimedia, PR


Oще призове за REFANКомпанията с награда "Символ на България“ ...още>>

Млада гвардия...още>>

Плодови забавленияот Frutelli Heroes...още>>

Тримата тенориМисията на голямата дарба...още>>

Жена на ръбаВ способността на терапията да връща живота в хармоничните...още>>

Орденът на обективаВ този брой ви представяме Дилян Марков...още>>

Орденът на обективаФотографите не са художници. Могат да запечатат само...още>>

Мария Бонева„Децата са най-добрата кауза“ По-важно е да направиш...още>>

Ladies ClubНа вечерята присъстваха Милена Захариева от Fairplay...още>>

Йорданка Фандъкова: Не съм самотен играчВ женските слабости се крие голяма сила и това е от...още>>

Мария ПетковаДоброто е заразно...още>>

ЛИНИЯ НА УСПЕХАКОГАТО ЗА ПЪРВИ ПЪТ ВЗЕХМЕ В РЪЦЕТЕ СИ КАТАЛОГА НА...още>>

СВЕТЪТ НА ЧУДЕСАТАКОЗМЕТИЧНАТА КОМПАНИЯ AVON, КОЯТО ОТ НАЧАЛОТО НА ДЕВЕТДЕСЕТТЕ...още>>