Храбро сърце
Елиза Иванова

Младата българка Елиза Иванова пробива в света на анимационното кино и на Оскарите

Вече 3 години Елиза е част от най-голямата компания за анимационни филми в света – Pixar, които тази година спечелиха “Оскар“ за лентата „Храбро сърце”. Именно в тази анимация 24-годишната българка има ключова роля, тъй като работи по главната героиня – червенокосата и своенравна Мерида.

Но много преди да мечтае за работа по толкова мащабен проект, Елиза е просто едно момиче, което обича да рисува. „От 12-годишна ходя на уроци по рисуване, а в един момент реших, че искам да се занимавам и с кино, така че анимацията беше идеалната пресечна точка на интересите ми”, споделя Елиза. Преди 7 години тя заминава за Лос Анджелис, където учи анимация. А скокът между Колежа по изкуства и работата в най-голямата компания в тази област е като сцена от холивудски филм.

„В университета всичко е практика, ето защо всяка година трябваше да правим по един филм, започвайки от нулата, за да минем през всички етапи на създаването му. В края на годината се организира студентски фестивал с анимационни филми, а университетът раздава т.нар. студентски Оскари. Когато бях в трети курс, моят филм спечели националната награда. На една от прожекциите по време на фестивала имаше трима души от Pixar, те са там, защото си търсят млади таланти, а и искат да знаят какво се случва сред студентите по анимация, какви са новите тенденции за преподаване в университетите и какъв тип филми се правят. Тогава бяха харесали моя филм и ме поканиха на стаж. А това е предложение, на което нямаше как да откажа. След като стажът ми приключи, се върнах в университета, за да завърша образованието си, но през тази последна година с Pixar непрекъснато поддържахме връзка, пращах им мои работи, видеа и когато завърших, директно ме взеха на работа.”

Елиза започва да учи правилата на работа с героите, как се движат, какви пози заемат, какви физиономии и жестове правят, за да изглеждат еднакви през целия филм. Веднага след като приключва обучението й, стартира работа по „Храбро сърце”, по образите на Мерида и майка й. „Това беше страхотно – вълнува се Елиза, докато разказва. – Демонстрираха изключително голямо доверие към мен, предвид факта, че съм сред най-младите във фирмата. Хубавото в Pixar е, че колегите ми са отворени за всякакви въпроси и нямам никакъв страх да отида да попитам дори най-добрите, дори гигантите, които са работили по първия филм на Pixar, за съвет, мнение или допълнителен поглед.”

Работата по един анимационен филм отнема около 5 години, разказва момичето, но се работи по няколко проекта едновременно, за да може всяка година да излиза ново заглавие. Разпитвам я за спецификата на работата, тези 3D образи, които виждаме на екрана, рисувани ли са?

„По принцип ние не рисуваме, изглежда рисувано, но не е. Най-лесно мога да го обясня, като сравня героя с кукла на конци и ние като кукловоди нагласяме всяка поза и физиономия в зависимост от сцената. Това се случва в компютърна 3D среда. По време на създаването на филма много често се правят предварителни прожекции – пред публика или при закрити врати, за да се види как зрителите възприемат сюжета или конкретната сцена. Нещата се променят в движение, всичко е въпрос на усет.”

Отново усетът подтиква Елиза да създава и собствени независими филми. „Имам два проекта, които са във фаза сценарий. Аз си измислям всичко и затова ми е необходимо повече време, за да ги подредя. За мен идеята е най-важна – искам да е чиста, ясна и солидна. Надявам се да намеря време да довърша поне единия, за да мога пак да участвам във фестивали, този път не като студент. Участието във фестивали е много важно, защото утвърждаваш името си като режисьор. От друга страна, например в Pixar работят много хора и те не знаят кой какво прави извън основните си задължения, а това е шанс да покажеш какво още умееш. Може дори да се отвори режисьорска позиция, за която да те харесат. Прекрасното в нашата фирма е, че те насърчават да си максимално креативен и да правиш неща, разбира се, не за сметка на основната си работа. Но дори ти помагат с каквото могат за страничните ти проекти. Според мен затова успяват, защото не задушават таланта на човек, ако има повече от един интерес. Насърчават те да показваш способностите си и те хвалят пред всички. Например има специална галерия за различен тип изкуства, където се правят изложби на хора от екипа.”

Елиза е подредила живота си в Щатите. Със съпруга й – българин и тату артист, живеят в Сан Франциско и очакват първото си дете. Прибират се в България веднъж годишно, за да видят семействата си, но младата аниматорка вижда развитие в своята област и у нас и се надява скоро да работи по български проекти. Когато се срещнахме с нея в средата на май, тя беше в София, за да участва в международния фестивал за анимация „Златен кукер”.

„Забелязвам, че все повече хора правят собствени филми, дано скоро да има и по-дълги проекти и пълнометражни филми. По време на фестивала се срещнах с много студенти и с хора, които се занимават професионално или любителски с анимационни филми. Беше изключително зареждащо преживяване. Споделих им моя опит как да направят успешно портфолио, опитах се да ги убедя в това, което всички в Америка си повтарят – няма невъзможни неща. В момента, в който си помислиш нещо, просто го направи. Това е начинът да успееш.”

Текст: Златина Георгиева
Фотография: PR


На вечеря с Хилфигърпо време на филмовия фестивал в Цюрих...още>>

Алисия Викандер - за киното като любов...още>>

В света на:Алис Симеонова...още>>

В света на:Kатерина Евро...още>>

В света на:Константина Живова от Try with Ina...още>>

Айрис Апфел -Стил отвъд годините ...още>>

Вречени на модата средиземноморската сватба на Ерика и Луис...още>>

Гореща точка -„50 нюанса сиво“...още>>

ЗавръщанетоЛюба от X Factor отново е на голямата сцена...още>>

Pазлична, вдъхновяваща, FKA Twigs...още>>

GRAZIA Блиц: Рут Колева...още>>

Всички  мои лица...още>>

Aве ДжулияЗа модата в наследство...още>>