Гергана
за забравените корени и новите шалове
Често гледаме навън, за да търсим вдъхновение. Като истински креативен човек, Гергана Станкова прави точно обратното и намира автентичните идеи за собствения си бранд за аксесоари, скрити дълбоко в традиционните български мотиви. Нарича проекта си “Шевица”  - шест букви, които превеждат кодовете на българското на езика на модерността. Ето как започва всичко...

Идеята “Шевица” - колко време ви трябваше да я превърнете в реалност. Разкажете ни за старта?
Гергана Станкова:
“Шевица” все още е на старта. Брандът съществува от едва година, а работата по него започна преди около две години и половина.

Първият тираж на първата колекция “Геометрии” отне най-много време. Някак наивно очаквах да намеря лесно плат и печатница за текстил, при положение, че самата аз съм графичен дизайнер и съм външна за цялата модна/шевна индрустрия. Та започна едно търсене, звънене по телефони и правене на една след друга неуспешни проби. Само че бях решила да не продавам нещо, което самата аз не бих носила. Бях решила и да не се отказвам от идеята за "Шевица", защото виждах смисъл в нея. Между завършването на моделите и официалното пускане на шаловете имаше цели шест месеца, в които научих страшно много. В крайна сметка намерих красив, качествен и мек полиестер, после открих и печатница със страхотни хора, които подкрепиха идеята, и не се оплакваха от първоначалните малки количества.

Kакво ви вдъхнови нещо, за съжаление, толкова забравено като традиционните шевици?
ГС: Не мисля, че шевиците са забравени. Може би просто за последния век са станали много нишови - хората, които им обръщат внимание са хора, които живо се интересуват от фолклор. Първоначално имах малко притеснение да извадя фигурите от традиционната им среда и да ги направя "поп". Но после осъзнах друго - нашите баби са създали всички тези шевици, за да бъдат носени всеки ден, а не да прашасват по музеи и скринове. Тогава добих смелост да променям фигурите и да ги прилагам на съвременни материи така, че едно българско градско момиче отново да ги подноси. Та, да се върна на въпроса, вдъхновението за мен беше в това да се пробвам да взема нещо на 100 - 200 години и да го променя така, че да изглежда естествено в нашата среда.

Вълнува ли ви етномодата като цяло? Да очакваме ли "Шевица" в още части на облеклото?

ГС: Всъщност трябва да призная, че модата не ме вълнува. Това, което се опитвам да правя е графичен дизайн върху текстил. За сега мисля “Шевица” да бъде бранд за аксесоари.


Вие сте успешна жена и майка, какво според вас трябва да научи всяко дете за своята страна, за своята земя?

ГС: Не мога да говоря за другите деца, но лично моето смятам да науча на това, че България е като всяко друго място на този свят - има много хубави неща, има и много лоши. Ще го науча, че не сме уникални и това е супер. Защото искам когато излезе от България, той да се чувства като част от новата си среда, а не като изолиран емигрант. Малко прозаично, но това е.

В кои земи откривате най-красивите шевици?

ГС: В Югозападна България и към Македония шевиците са неизчерпаеми, сложни и невероятни. В колекциите си имам най-много модели, вдъхновени от Самоковско и това стана напълно естествено - просто там фигурите са безкрайно много.

Какво да очакваме през следващите месеци?

ГС: Намислила съм много нови неща. Като начало съвсем скоро ще пусна няколко модела детски плетени шалове (чист памук) с едни много особени мотиви на животни и хора. Тези мотиви приличат повече на илюстрации от преди 20 години, отколкото на везба от преди 100. Бабите ни са голяма работа.


На снимките в галерия: Шалове от пилотната колекция “Geometrics”, както 3D бижутата от колекция “Humans” по автентични мотиви от Самоковско.



BLACK REFAN WEEKEND Вземи любимата си козметика на по-добри цени! ...още>>

Гравирайте с любовLove Bridge на Thomas Sabo...още>>

Зимната приказка на Pandora...още>>

Armani Exchange с първи магазин у нас...още>>

Dreams in Drawingsедна покана от Иван Асен 22...още>>

Малки природозащитнициедна кампания на H&M и WWF...още>>

Eсенната колекция на Pandoraемоции от розово златo...още>>

Нов живот за дрехитеили как отговорността става мода...още>>

Запазената марка на хитовите Forever 21 ...още>>

С мисъл за утреH&M Conscious Exclusive 2016...още>>

Вътрешен човекв сърцето на модните седмици ...още>>

Колекцията Balmain x H&MПрез погледа на пратеника ни в Ню Йорк.....още>>

С M&S на прага на есентаВижте новата колекция ...още>>