Алисия Викандер -
за киното като любов
Когато шведската актриса Алисия Викандер прочела сценария на “Ex Machina: Бог от машината”, разбрала на мига, че трябва да е част от режисьорския дебют на Алекс Гарланд. Всъщност първата мисъл, която й хрумнала, когато приключила с последната страница от сценария, била да грабне самолета и да се срещне с него, за да го убеди, че тя е най-подходящата актриса за ролята на Ейва - робот с изкуствен интелект. Единствената пречка да сбъдне желанието си била, че в този момент била на снимачната площадка на друг филм в Австралия. Така че госпожица Викандер решила да импровизира и с помощта на двама свои колеги заснела видео, което изпратили на Гарланд. Той се влюбил в представянето й и насрочил среща двеседмици по-късно. „Прочетох сценария на един дъх, не можех да го оставя, преди да съм приключила с последната страница. И въпреки че бях на снимки в Австралия, през цялото време в главата ми се въртяха следните въпроси - „Мога ли да замина за Лос Анджелес? Да се срещна с Алекс?!“, спомня си тя. Признава, че през цялото време си мислила да експериментира смело във видеото, което решила да изпрати на режисьора-дебютант и да му предложи своята версия за героинята на филма - Ейва. „Моите колеги, с които заснехме видеото, ми помогнаха много. Няколко дни, след като получи видеото, Алекс ми се обади. Говорихме дълго и обсъдихме много детайли около изграждането на образа на Ейва. След няколко седмици се срещнахме и стана ясно, че мислим в една посока. След известно време получих друго обаждане от Алекс, който ми каза, че съм спечелила ролята“.

За Алисия Викандер ролята на Ейва е поредната златна възможност да демонстрира таланта си и да заяви силна позиция в населеното с филмови диви звездно пространство на Холивуд. След запомнящи се роли в „Кралска афера“ и „Ана Каренина“ ролята на робот, който притежава мисли и чувства подобни на човешките, е сериозно предизвикателство за младата актриса, която в настоящия момент преживява и бурна любовна история с колегата си Майкъл Фасбендер. „Изключително интересно е да влезеш под кожата на робот, който мисли и чувства.
 
С Алекс дълго време дискутирахме възможностите на Ейва да се изразява, да притежава разум и емоции. Той искаше тя да бъде човешко същество в кожата на робот и мисля, че успяхме да пресъздадем това усещане“. Всеки ден преди стартирането на снимките в прочутото “Пинууд студио” в покрайнините на Лондон, актрисата прекарва няколко часа в гримьорната, за да влезе буквално под „кожата на Ейва“. „Беше истинско предизвикателство, защото по онова време температурата в Лондон бе около 37-38 градуса, а ние прекарвахме дните си под тенекиения покрив на студиото, което се превърна в истинска баня. Справихме се с всички предизвикателства и се гордея с работата не само на Алекс, но и на колегите си Оскар Айзък и Домнал Глийсън“.

GRAZIA: Какво знаехте за Алекс, преди да започнете работа върху филма?
Алисия Викaндер: Разбира се, че познавах работата му като сценарист и писател. Голям почитател съм на филма “Плажът”, а също така съм гледала и филмите на Дани Бойл, в които той се изявява като сценарист. Чела съм книгата му “Плажът”, но не познавам другите му романи. Той е брилянтен автор и това, че “Ex Machina: Бог от машината” е дебютният му филм, ми подейства като магнит да се включа в проекта.
G: Ейва определено не е типична или класическа роля. Как се справихте с предизвикателството да се превъплътите в робот с мисли и чувства като всяко нормално човешко същество?
АВ: Ролята на Ейва определено е нещо, което не съм правила преди. Когато се видяхме с Алекс, му казах, че касетата с видеопредставянето, което му изпратих, е моята идея за Ава, а той отвърна, че му харесва и че съм се приближила толкова до ролята, колкото самият той - човекът, който я е измислил. Прекарахме дни в репетиции за дългите сцени между мен и Домнал. Алекс търсеше нови и смели подходи във филмирането на наситените сцени и мисля, че успя.
 
G: Помогна ли ви костюмът в сближаването с героинята?
АВ: Винаги помага. Дори часовете, прекарани с екипа костюмиери, ми помогнаха много. Всички даваха идеи и обсъждането на Ейва в тази голяма компания ми даде нови насоки в изграждането на образа й.
 
G: Как според вас се справи Алекс с дебюта си като режисьор?
АВ: Не мога да повярвам, че това е първият му режисьорски филм. Той е толкова спокоен, уверен и наясно с нещата, които прави, докато снима. Разбира се, много му е помогнало времето, прекарано с Дани Бойл. Двамата са работили близко и до голяма степен нещата, които Алекс прави като режисьор, са вдъхновени от Дани Бойл. Не мисля, че съм работила с толкова спокоен режисьор като Алекс. Спомням си, че веднъж ми каза: „Мисля, че всички сме влюбени в киното, защото то прилича на голяма машина, в която участваме като малки парчета“. Имаше доверие към хората на снимачната площадка и това създаде страхотно усещане вътре в екипа - да бъдем смели, да експериментираме, да се чувстваме спокойни.
 
G: Как се случваше това?
АВ: Всяка сутрин, много преди да се появи техническият екип на филма, само ние - актьорите, режисьорът и операторът, репетирахме сцените. Понякога това се случваше в рамките на 20 минути, друг път почти цялата сутрин, но у всички ни това провокираше чувство, че познаваме сцената и героите в нея в най-малките детайли, което при по-късния етап на заснемането й създаваше невероятно усещане за хармония и перфекционизъм.
 
G: Чувствахте ли се като на театрална сцена?
АВ: Да, но в същото време е тотално различно усещане и определено мога да заявя, че друг режисьор не го е правил преди. Предполагам, че с въображението на Алекс и страстта, с която работи, този филм съвсем спокойно може да се адаптира за театрална сцена.
 
G: Във филма вие, Оскар и Домнал, присъствате много камерно и в същото време достатъчно пълноценно...
АВ: Оскар е актьор-хамелеон, той може всичко, изключително му се възхищавам. Същото важи и за Домнал, който пък се отличава със своята работоспобност. Той живее в света на книгите, чете много и винаги разказва за своите собствени литературни открития. С него сме много добри приятели още от времето, когато работихме заедно върху “Ана Каренина”.

G: Как определяте опита, натрупан след този филм?
АВ: Удоволствие и урок. Много интимно преживяване и в същото време филм, в който всеки от екипа прави нещо много специално, което създава магична аура. Горда съм, че съм част от режисьорския филм на Алекс, който разказва една изключително вълнуваща история за безграничните способности на човека. 

Текст: Тита Найденова
Фотография: Форум Филм, Profimedia, www.slashfilm.com


На вечеря с Хилфигърпо време на филмовия фестивал в Цюрих...още>>

В света на:Алис Симеонова...още>>

В света на:Kатерина Евро...още>>

В света на:Константина Живова от Try with Ina...още>>

Айрис Апфел -Стил отвъд годините ...още>>

Вречени на модата средиземноморската сватба на Ерика и Луис...още>>

Гореща точка -„50 нюанса сиво“...още>>

ЗавръщанетоЛюба от X Factor отново е на голямата сцена...още>>

Pазлична, вдъхновяваща, FKA Twigs...още>>

GRAZIA Блиц: Рут Колева...още>>

Всички  мои лица...още>>

Aве ДжулияЗа модата в наследство...още>>

Стилът на Марияусещане за добър външен вид...още>>