Нов живот за дрехите
или как отговорността става мода
Представяте ли си бъдеще, в което хора, планета и бизнес вървят ръка за ръка в основната си роля на пазители на природните ресурси около нас. Бъдеще, в което има работа за всички, защитена от закона, а материалите, които използваме в ежедневието си, се пренасочват за рециклиране и производство на нови иновативни и устойчиви материали. Бъдеще, в което „преинвестираме”, за да защитим най-голямата ценност, която притежаваме – Земята. Наричаме последното устойчиво развитие, и голямото семейство на фешън гиганта H&M знае това най-добре. 
 
Родих се на север в Швеция и приемах всичко, което ме заобикаляше за даденост – споделя Анна Йеда, директор на програмата за устойчиво развитие в H&M и член на  управителния екип на компанията. – В тийнейджърските си години започнах да се интересувам от мода, а заедно с това за пръв път у мен нарасна и нуждата да работя в посока устойчива употреба на ресурсите около нас. Днес успешно съчетавам тези два интереса в едно!

 
Едно от основните направления, по които Анна и екипът й работят е подобряване на условията на работа във фабриките, ангажирани с процеса на изработване на дрехите на марката H&M. От нивото на заплащане, през условията на работа, до сигурността на работниците. „Процесът не е лесен, защото включва разговори на много нива - държава, закон и синдикати, но сме постигнали значителен прогрес през последните години. Това, с което се гордеем е прозрачността в отношенията ни – всички знаят с кои фабрики работим – списъкът ни е публичен, а това за съжаление не важи за повечето големи модни компании около нас.
 
Всичко започва с колаборацията на H&M със Стела Макартни преди повече от 10 години, когато в магазините на модния гигант се появява колекция от дрехи от органичен памук. „По това време органичният памук беше скъп, достатъчно, за да спре много предприемачи да инвестират в него. Ние обаче си казахме – нека направим тази инвестиция сега, а в бъдеще със сигурност цената му ще падне. Така и се случи!” – споделя Анна. Днес органичният памук присъства в голяма част от дрехите ни и най-вече в колекцията ни Conscious Exclusive, която реализираме за пета поредна година. Интересно е да се каже, че в тази колекция 20% от използваните материали са от рециклирани източници. Целта ни е в бъдеще, този процент да достигне 100%.” 


Днес H&M спазват седем основни правила. Осигуряват мода на потребители с отношение към устойчивото развитие в тази индустрия. Избират да работят с отговорни партньори. Етиката е в основата на работната им философия. Имат интелигентно отношение към промените в климата, което включва намаляване на вредните емисии при производствения процес (със 56% в сравнение с предходната година), както и активно участие в т.нар. икономика с ниско производство на въглероден двуокис. В H&M ползват природните източници с необходимата отговорност. Работят в посока стабилизиране на различните общности, включени в процеса на производство на дрехи, като подобряват живота на работниците и  техните семейства. Във фабриките на компанията по цял свят работят около 1.6 милиона души, като 60 процента от тях са жени – много от които осигуряват основния доход за своите семейства. До този момент 14 000 жени от различни непривилигировани общности са били подпомогнати в техните бизнес инициативи и са били подкрепени материално чрез програмите на H&M Foundation и колаборацията на марката със световната организация CARE. 

 
Екипите на H&M  по света ежедневно редуцират, осигуряват нов прочит на стари материали, рециклират. Почти във всеки един магазин на марката по света могат да бъдат открити специални кутии, където хората оставят старите си дрехи, за да може на последните да бъде вдъхнат нов живот. Нито една от тези дрехи не се превръща в отпадък. 
 
Да си отговорен и съзнателен е едно от основните направления в модата днес – категорична е Анна Йеда. – В H&M  се гордеем, че предлагаме на клиентите си мода с високо качество и на добра цена, като едновременно с това го правим по изключително устойчив начин. Нашата колекция Conscious Exclusive е един от поводите да докажем това. Тя е насочена към хора, които купуват мода с убедеността, че с действието си по никакъв начин не вредят на околната среда и не стимулират нископлатения труд. Надяваме се по този начин да достигнем до сърцата и умовете на много хора. Процесът е дълъг и труден, но ние вече сме го стартирали и се стараем да го подобряваме с всеки изминал ден.
 
При създаването на новата колекция са използвани изцяло органична коприна, коноп, рециклиран лен и смеси на Tencel®, както и нови, иновативни материали, като мъниста и кристали, изработени от рециклирано стъкло. Обеците са изработени от Denimite – материал, получен от рециклиран стар деним, използван за пръв път в модата от H&M. Всички тези акценти бяха представени в четири отделни помещения в Музея за декоративни изкуства в Париж, където творческият екип на H&M сподели вдъхновенията си за конструирането на колекцията, както и показа оригиналните рециклирани материали (пластмаса, органичен памук и коноп), използвани при производството на дрехите, и ни запозна с визията си за бъдещето, когато дрехите ще бъдат изцяло композирани от подобни рециклирани източници, готови за нов пълноценен живот. 

 
Всъщност колекцията Conscious Exclusive за 2016 г. с лекота съчетава история и съвремие. Представянето ѝ съвпада с откриването на изложбата „Fashion Forward – 300 years of Fashion“ в Музея на декоративните изкуства в Париж, която е извор на вдъхновение за колекцията. Устойчивите модели са истинско въплъщение на една изтънчена елегантност, сякаш излязла от платното на художник. „Използваме иновативни устойчиви материали и сложни декорации. В колекцията ще откриете различни творчески препратки, форми и материи, както и аксесоари и бижута с наситена артистичност и декоративност. От гледна точка на дизайн се връщаме много назад в миналото, а от гледна точка на технологии, гледаме право в бъдещето. Надявам се да сме улучили точния баланс между тези две крайности,“ казва Ан-Софи Йохансон, творчески консултант на H&M. 
 
Колекцията Conscious Exclusive ще се появи на 7 април в около 180 магазина в целия свят, както и онлайн. В България ще бъде налична в H&M бул. Витоша 6 и на hm.com.
 


BLACK REFAN WEEKEND Вземи любимата си козметика на по-добри цени! ...още>>

Гравирайте с любовLove Bridge на Thomas Sabo...още>>

Зимната приказка на Pandora...още>>

Armani Exchange с първи магазин у нас...още>>

Dreams in Drawingsедна покана от Иван Асен 22...още>>

Малки природозащитнициедна кампания на H&M и WWF...още>>

Eсенната колекция на Pandoraемоции от розово златo...още>>

Запазената марка на хитовите Forever 21 ...още>>

С мисъл за утреH&M Conscious Exclusive 2016...още>>

Вътрешен човекв сърцето на модните седмици ...още>>

Колекцията Balmain x H&MПрез погледа на пратеника ни в Ню Йорк.....още>>

С M&S на прага на есентаВижте новата колекция ...още>>

Изчистени силуети и чувственост в плажната мода на M&S ...още>>