Протест на ревюто на Gucci: какво се случи и какви ще са последствията?

Лидия Делирадева 26 септември 2019

Gucci

Gucci

Gucci

Gucci

Gucci

Неотдавнашното ревю на Gucci, което се проведе като част от Седмицата на модата в Милано, се превърна в скандал за марката. Кой е виновен и ще пострада ли имиджът на марката?

Какво се случи?

По време на ревюто на Gucci за пролет-лято 2020, моделът и художничка Айша Тан-Джоунс излезе на подиума с вдигнати ръце, на които се виждаше надписът Mental Health Is Not Fashion („Психичното здраве не е мода"). По този начин тя реши да протестира срещу това, че креативният директор на марката Алесандро Микеле е включил в колекцията усмирителни ризи.

View this post on Instagram

Hello ✨ I just want to say Thank You for all the support so many of you have given me since I lifted my hands in peaceful protest on the Gucci Runway show yesterday 💖 I feel very blessed to be surrounded by supportive comrades, and to know that there are so many people sharing support online for this action ✊🏽 I want to use this opportunity to remind people that this sort of bravery, is only a simple gesture compared to the bravery that people with mental health issues show everyday. To have the bravery to get out of bed, to greet the day, and to live their lives is an act of strength, and I want to thank you for being here and being YOU ! ☀️ The support people have shown to my act is more than I could imagine, so I only trust that we will share this same support to our friends, siblings, loved ones, acquaintances, internet friends or even strangers, who might be going through tough times with their Mental Health. Showing up for them may come in many forms, check in via text or DM, listen to them with patience and without judgement, offer a helping hand with household tasks like food shop, cooking or cleaning, regularly remind them how amazing and strong they are, but also that is okay feel the feels too, Lets show up for people with mental health and help end the stigma together !🌻 Many of the other Gucci models who were in the show felt just as strongly as I did about this depiction of straightjackets, and without their support I would not have had the courage to walk out and peacefully protest. Some have chosen to donate a portion their fee, and I 100% of mine, to mental health charities, who are doing amazing work for people today! Below are tags to some amazing charities that I encourage, if you have the resources and capacity to, please donate in any way you can, and in my linktree ( in bio ) is a google doc to websites for more charities ! <3 Also, please comment any other Mental Health organisations globally you would like to support and share, as my resources are UK/US based currently 💫 blessings, love & rage - Ayesha / YaYa 🌈 ✨ ✨ ✨ @projectlets @mindcharity @mermaidsgender @qtpocmentalhealth @stonewalluk @switchboardlgbt @lgbtswitchboard @papyrus_uk

A post shared by YaYa Bones (@ayeshatanjones) on

„Аз искам да използвам тази възможност, за да напомня на хората, че този тип смелост не може да се сравни със смелостта на хората, които се борят с психични разстройства всеки ден. Те са достатъчно силни, за да станат от леглото, да приветстват деня и да живеят живота си. Искам да им благодаря, че те са тук и са себе си!”, коментира постъпката си манекенката. Тя добави още, че Гучи не е трябвало да използва усмирителни ризи в колекцията си, защото това може да нарани хората, които са били изправени пред проблемите на психичните разстройства.

Тан-Джоунс каза, че всички модели са я подкрепили преди излизането и са ù вдъхнали кураж. Тя е решила да дари всички спечелени пари на благотворителни фондации, които помагат на хора с психични разстройства, а още няколко манекенки също са отделили средства от хонорарите си за каузата.

Как отговориха от Gucci?

Пресслужбата на марката се опита да обясни позицията на Алесандро Микеле. Оказва се, че той е искал да използва усмирителните жилетки като символ на потисничество. „Тези дрехи трябва да покажат как с помощта на мода може да се контролира нечий живот, напълно потискайки личността. Тази власт укрепва социалните норми, ограничава и класифицира индивидуалността”, се казва в позицията на марката в Instagram. От Gucci казват  още, че дрехите от първата част на шоуто няма да влязат в продажба, те ще останат само като част от представянето.

View this post on Instagram

Uniforms, utilitarian clothes, normative dress, including straitjackets, were included in the #GucciSS20 fashion show as the most extreme version of a uniform dictated by society and those who control it. These clothes were a statement for the fashion show and will not be sold. @alessandro_michele designed these blank-styled clothes to represent how through fashion, power is exercised over life, to eliminate self-expression. This power prescribes social norms, classifying and curbing identity. The Creative Director’s antidote is seen in the Gucci Spring Summer 2020 lineup of 89 looks, he has designed a collection that conveys fashion as a way to allow people to walk through fields of possibilities, cultivate beauty, make diversity sacrosanct and celebrate the self in expression and identity. #AlessandroMichele

A post shared by Gucci (@gucci) on

Защо манекенката не отказа да излезе на подиума?

Моделите не могат просто да откажат да излязат на подиума, защото тяхната агенция подписва договор с представители на марката. Нарушавайки го, моделът получава глоба и след това може да не получава нормални оферти за работа дълго време. Може би Тан-Джоунс не е знаела в какво ще бъде облечена, за да излезе на модния подиум и когато е разбрала е попаднала в безнадеждна ситуация и е решила някак да протестира. Има дори версия, че Айша просто е решила да привлече вниманието към себе си. Ако е така, тогава трикът е бил успешен: всички модни медии пишат за момичето, а броят на последователите ù в Instagram бързо нараства. Но дали други марки искат да работят с нея, знаейки, че манекенката може да играе подобни театри на модния подиум, не е известно.

От Gucci не са могли да я спрат?

Всъщност, това не е било необходимо. Марката е загубила малко и е спечелила много. Всички медии пишат за колекцията, имиджът на марката едва ли ще пострада. Мнозина смятат, че протестът може дори да е подготвен предварително.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA