Как AI променя шопинга, и то не само за Коледа?

Вече не е само въпрос на naughty or nice.

22 декември 2025

Текст: Наско Фотев
Фотография: Profimedia

Само при споменаването на „изкуствен интелект" ме побиват тръпки. Не от страх, а от досада. В последните години AI е меко казано на дневен ред. Използваме го за оптимизация на редица процеси от ежедневието ни, опитваме се да намерим къде и как да поставим етичните му граници, виждаме го в рекламни кампании на powerhouse модни марки. It’s everywhere.

Не знам къде го бях прочел преди време, но в главата ми се е запаметило едно много ключово изречение, което обобщава моето разбиране за нещата: „Искам AI да пере и чисти вместо мен, за да мога да пиша и творя спокойно, а не да пише и твори, за да мога аз да пера и чистя." В контекста на празничния сезон обаче разкриваме чисто нова роля на изкуствения интелект – тази на Дядо Коледа. В края на ноември oт OpenAI обявиха новата функционалност на небезизвестното приложение ChatGPT – shopping research. Обновлението ще играе ролята на personal shopper (това, btw, е вече съществуваща професия – за хора), като ще изготвя наръчници за пазаруване според стила, бюджета и предишния опит с потребителя. ChatGPT се обучава от всички въпроси, които му задавате, разбира контекст и по своеoбразен начин ви опознава. Много вероятно е шопинг наръчниците му да ви таргетират съвсем адекватно. Любопитен детайл от картината е, че новата екстра на приложението бе активирана точно преди Черния петък – най-доброто време за test drive на нещо подобно. Всичко това се явява и като „догонване" на Google, които работят с подобни механизми от години, и особено сега с AI асистента им Gemini. За потребителя това е поредният shortcut. Може да спестим време, усилия и ресурси, ако се доверим на изкуствения интелект да ни предложи най-доброто.

Той анализира ревюта, медийни публикации, интерес и още стотици фактори, за да ни отведе до „правилния отговор". Но донякъде оптимизацията означава и непукизъм. Когато се опитваме да открием най-добрия подарък, независимо от повода, влагаме време, енергия, старание, грижа, любов – все ценни качества във взаимоотношенията между двама души. Ежедневието лесно може да ни ограничи от тях, затова празниците (и подаръците) се явяват като възможност да компенсираме.

За брандовете това е още един елемент, който трябва да преосмислят. По-дълги описания на продуктите, повече снимки и отговори на всеки възможен въпрос, който може да възникне за продукта – още преди да е зададен. Less is no longer more. Интересно е как ще се отразят промените върху т.нар. emerging brands, които така или иначе трудно може да бъдат забелязани в информационния поток. Дали при по-добра оптимизация ще получат видимостта, към която се стремят, или пък тотално ще загубят шанса си да придобият разпознаваемост, предстои да разберем. А докато сме на тема видимост, важно е да споменем, че търсенето със снимка също формира немалка част от развитието на технологията. Някои изследвания сочат, че около 10% от  търсенията на Gen Z започват именно с изображение. Свръхвизуализацията казва своята дума и тук.

Може да се каже, че развитието на shopping research, задействан от AI, все още е в ранен стадий. Според анализ на платформата BrightEdge, търсенето с AI по отношение на електронната търговия заема по-малко от 1% в трафика, докато традиционното ползване на Google търсачката задържа впечатляващите 87.6%. Но и да търсиш в Google не е това, което беше. Все по-често се появяват AI Overviews – кратките обобщения за търсенето, съдържащи най-важната информация. Изкуственият интелект се промъква в преживяването ни и като потребители, без да го усетим. Тазгодишният празничен сезон ще е първата възможност за множество AI платформи и инструменти да тестват способностите си в областта на персонализирания шопинг. И все пак може би най-значимият му плюс, разпознат още сега, е, че с помощта на AI персонализираното пазаруване вероятността за връщане на продукти значително намалява – супер както от финансова, така и от екологична гледна точка. Най-значимият му минус – лишаване от личен почерк, мисъл и отношение. „Всеки сам си преценя шопинга", I guess.

X