Български брандове на световната модна сцена

Мисията е възможна, Ирина Денева ни разказва защо.

14 декември 2025

Фотография: Личен архив

Познаваме Ирина Денева от телевизионния екран, където повече от десет години тя ни среща с обичани известни личности. Познаваме я и от социалните мрежи, където редовно споделя пътуванията си, отваря гардероба си и ни разсмива, карайки съпруга си да коментира модни тенденции. Именно модата е нейното най-голямо изкушение от дете и в последно време тя прави завой в кариерата си, за да покаже на света най-успешните и впечатляващи български брандове. Какво е нужно на родна марка, за да прескочи високата бариера и да излезе в чужбина успешно, какво е да си съветник продажби и бизнес развитие и къде е мястото на България на световната модна карта? Разбираме от самата нея.

Как реши да смениш попрището си след толкова години?

Това сякаш беше предизвестено. В последните години в телевизията все по-често и по-често търсех теми, свързани с модата, гости, които са или на подиума, или зад обектива, или в ролята на дизайнери. Случайно разбрах, че BY FAR разширяват екипа си, и пуснах CV. Нямах никакъв опит, но, изненадващо, те ме поканиха на интервю, в което аз буквално казах, че съм огромен фен на бранда, знам имената на всичките им модели наизуст, че съм работила всичко – от раздаване на брошури до DJ, и не приемам "не" за отговор. Помня, че една от основателките ми каза, че в този бранш желанието е най-важно, и станах част от търговския им екип.

Защо избра именно тази ниша в модата?

Да си дизайнер е нещо, за което се изисква невероятно въображение иогромна обща култура. Да си в маркетинг отдела е интересно и вълнуващо, но да продаваш мода – това е луда надпревара, буболечка, която ти влиза под кожата, кара те да вярваш, че всеки човек носи и познава твоята марка. Укрепва самочувствието. Търговският отдел на всяка модна марка е нейната кръвоносна система, която захранва всички останали отдели с обратна връзка от клиентите.

Как изглежда модният свят в Париж и Милано, когато не си просто гост за ревю в него, а си на работа по време на Седмицата на модата?

Това е живот в строг график. Особено за марките, които показват по четири колекции за дванадесет месеца. Всички хора, които работят за модни гиганти като Prada, Saint Laurent и Gucci, знаят къде ще бъдат във всеки един ден от годината, кога ще почиват и кога не отговарят на обаждания, които не са свързани с работата им. Има доста стрес, но и удовлетворение, че диктуваш тенденциите.

Как минава един работен ден в този период?

Зависи от коя страна си – дали си бранд, или buyer на магазин. Обикновено тези два свята се срещат в шоурумите, за да направят селекция за следващия сезон. Общото между тях е, че кафето е животоспасяващо, денят започва в 06:00 и завършва към полунощ.

Среща ли те тази работа с известни личности, както старата ти професия?

Да, много е вълнуващо. Често попадаш на различни партита или ревюта, за които някой е имал свободна покана. Веднъж до мен на събитие беше Елса Хоск, а на друго – Леони Хан. Тя се снима, преоблече се два пъти и си тръгна.

Какво не виждаме и не знаем за модния свят зад граница?

Хората си представят модата като в "Дяволът носи Прада", но според мен това не е задължително. Да, има стажантски програми, които продължават с години срещу минимално заплащане, но все повече марки разбират, че хората са по-добри в работата си, ако са щастливи.

Кои са най-хубавите черти на бизнеса?

Че знаеш какво ще се носи преди всички останали.

Как може човек да започне работа в тази сфера?

Бих казала, че човек трябва да пише на марките, които харесва. Да, има много талантливи хора, които в началото като Демна получават отказ за Balenciaga, но аз имам много познати и от България, и от Сърбия, които с проактивност са стигнали до големите модни къщи.

Какво трябва да знаят българските дизайнери, които търсят реализация в чужбина?

Според мен трябва да вярват в собствената си креативност, да не копират други, да се интересуват от тенденциите, без да ги следват сляпо и да не преекспонират фолклорните ни елементи. Те са страхотни и могат да отворят врати, но нека не забравяме, че са и непознати за света – трябва да ги "преведем" на езика на световната мода.

А какво тогава се търси от нас и нашата мода в чужбина?

Бих казала качество. От години у нас се шият колекциите на много френски и италиански брандове. Ние имаме добро име пред света, когато говорим за производство на обувки и изработване на сака и костюми.

Има ли нещо общо между всички брандове, които са успели в чужбина?

Адекватност в модерността. Модата съществува в определен момент и контекст, в който хората търсят конкретни неща – успешните марки предлагат именно тях, когато са най-желани.

Колко трънлив е пътят до Седмицата на модата за един малък бранд?

Нека не се лъжем – не е лесно да се бориш с гиганти, които имат милиони за маркетинг, най-известните модели на корици и дълга история. Всичко това може да бъде победено само с автентичен дизайн, силен екип с хъс за работа и умни рекламни кампании.

А какво е необходимо, за да задържиш успеха?

Да смяташ бързо. Модата е 90% математика и ако сметките не излизат, уникалните 10% талант в редиците на дизайна няма да спасят положението.

X