Фотография: ПР
Лондонският музей Victoria & Albert представи първата голяма изложба, посветена на бижутерийната компания Cartier, и то повече от три декади след дебютната среща на британската столица с историята на прочутата френска фамилия.
Въпреки че днес Cartier е собственост на голяма бизнес империя, Cartier: Crafting the Exceptional разкрива тайната на успеха им. Над 350 безценни, при това буквално, бижута, часовници, исторически скъпоценни камъни и кралски поръчки проследяват еволюцията на семейство Картие от малка семейна работилница до луксозен гигант. Експозицията следва хода на историята.
Още от началото на XX век, когато внуците на основателя Луи Франсоа Картие – Луи, Пиер и Жак, надграждат започнатото от своя дядо – малка фамилна фирма, която превръщат в истинско бижу, при това в световен мащаб. Наричат ги "бижутерите на кралете и кралете на бижутерите", а списъкът с техни клиенти надхвърля и най-смелото въображение – кралски особи, индийски махараджи, а в по-късен етап и звезди на киното, модата и музиката.
ИСТОРИЯТА КАРТИЕ
Пиер Картие е участник във войните на Наполеон. Заловен и затворен в затвора в Портсмут, през 1815 г., на 28-годишна възраст, той се завръща в Париж без пари и без план за оцеляване. Намира работа в завод за обработване на метали. Оженил се за перачка и въпреки трудностите успял да изпрати най-голямото си от пет деца, Луи-Франсоа, да работи като чирак при бижутер. Въпреки ужасните условия на работа (в писмата до баща си Луи-Франсоа пише, че камшикът бил един от най-важните инструменти в работилницата) успява да натрупа не само познания, но и пари, с които поставя началото на империята Cartier. Неговите правнуци, известни като братята Картие – Луи, Жак и Пиер, надграждат постигнатото и компанията се разраства от малък местен бизнес до истинска легенда. С мотото "Никога не копирай, само създавай" тримата братя остават вдъхновение за наследниците си, въпреки че нито един от тях не е въвлечен директно в семейния бизнес, който отдавна не е в ръцете на фамилията.
Когато Луи-Франсоа създава своята фирма за бижута през 1847 г., се изправя срещу сериозен проблем – във военна обстановка никой не търси диаманти, а храна. Неговият единствен син, Алфред, който поема щафетата и управлява семейния бизнес от 1870-а, е останал в спомените като "любезен възрастен господин, чиито джобове винаги бяха пълни със сладкиши за внуците". Очевидно е бил и брилянтен бизнесмен, защото въпреки обсадата на Париж през 1870 г. успява да запази малката семейна фирма жива. Как? Идеята му била да откупи от отчаяните парижани скъпите бижута, да пропътува Ламанша и да ги продаде на английската аристокрация.
Успехът на Cartier обаче се дължи на третото поколение и тримата братя. Златният период на компанията е именно между 1900 и 1940 г., когато е създадена прочутата огърлица на махараджата от Патиала, съдържаща почти 3000 диаманта. Тогава се появява и емблематичният часовник Tank, по-късно предпочитан от Анди Уорхол и Джаки Кенеди.