Пет чакани филма от Синелибри

Очават ни страхотни заглавия и звездни гости в "Пяната на дните".

06 октомври 2025

Текст: Станислава Айви
Фотография: Profimedia

Mотото на единадесетото издание на Международния кино-литературен фестивал Cinelibri е вдъхновено от изумителния роман парадокс на Борис Виан. Литературата и киното не просто отразяват живота, а го преосмислят и пресъздават с помощта на въображението. И тази година филмите от програмата на фестивала показват това по възможно най-въздействащия начин.

МАГЬОСНИКА ОТ КРЕМЛИН

Едно от най-чаканите заглавия на фестивала идва директно от конкурсната програма на филмовия фестивал във Венеция. Френският майстор Оливие Асаяс адаптира романа на Джулиано да Емполи заедно с Еманюел Карер. Карер е и автор на биографичната книга за живота на дисидента Едуард Лимонов, чиято екранизация спечели голямата награда на Cinelibri миналата година. "Магьосника от Кремлин" е историята за възхода на Владимир Путин в постсъветската епоха – свят, който обещава свобода и флиртува с хаосa. Младият руски режисьор и продуцент Вадим Баранов неочаквано се превръща в съветник на Путин, обещаващ член на Федералната служба за сигурност (правоприемник на КГБ). А кой е той? Енигматичният Вадим се занимава с телевизионни риалити предавания, преди да се превърне в сивия кардинал на Путин. След като напуска поста си на политически съветник, легендите за него се множат и никой не може да различи лъжата от истината. Докато една вечер той не споделя историята си на разказвача на тази книга. Потапяме се в отровната атмосфера на руския политически елит, където придворни и олигарси водят подмолни войни. От войната в Чечня до украинската криза, през Олимпийските игри в Сочи – "Магьосника от Кремъл" е стряскаща епопея на съвременна Русия. Разкривайки най-мрачните страни на управлението на Путин, тя ни провокира да размишляваме върху властта, нейните механизми и последствията за всички нас. Освен това в ролите на Путин и Вадим виждаме Джуд Лоу и Пол Дейно. Излишно е да допълвам, реакциите във Венеция също бяха доказателство за силата на тази история.

ЛИЧЕН ЖИВОТ

Известната психиатърка Лилиан Стайнър е дълбоко обезпокоена от новината за смъртта на един от нейните пациенти. Убедена, че става въпрос за убийство, тя решава да започне собствено разследване. В ролята на Лилиан е великолепната Джоди Фостър и тя потапя героинята си в игра, която е почти сигурно, че няма да свърши добре дори за самата нея. Режисьорката Ребека Злотовски изглежда вдъхновена от Хичкок, Де Палма и дори сериала Only Murders in the Building в създаването на свят от мистерия. Лилиан е обсебена от идеята да разбере какво се е случило с пациентката ù Пола, а в ролята ù е винаги сексапилната Виржини Ефира. По пътя на разбулването на мистерията се сблъскваме с дъщеря ù и съпруга ù, както и научаваме повече за самата нея от бившия ù мъж, с когото са в прекрасни отношения. Цялата тази структура преплита персонажите си и в даден момент не знаеш кое точно е истина, но едно е сигурно – когато начело е Джоди Фостър, не можеш да свалиш очите си от екрана.

НАЙ-БОГАТАТА ЖЕНА НА СВЕТА

Създаден въз основа на действителната история на Лилиан Бетанкур, "Най-богатата жена на света" е екстравагантен театър на жестокостта, където трима души търсят любов, но не са сигурни нито как да я получат, нито как да я дадат. Млад артист получава внушително дарение от доста по-възрастна жена. Този акт разпалва скандал и принуждава дъщеря ù да разкрие схема с предполагаема корупция. Изабел Юпер е във вихъра си като Мариан – богата и обгрижвана дама от високото общество, която започва нестандартно приятелство с много по-млад фотограф. Те не са любовници, но тя изпитва огромна привързаност и нужда от него, a Лоран Лефит е великолепен като безскрупулен използвач. Неговият Пиер-Ален е капризен фотограф и бивш писател, за когото животът е безкрайна театрална пиеса, а Мариан го смята за последен шанс за спасение от едно съществуване, изцяло обусловено от нейните класа и име. В същото време роднините ù виждат в него дребен мошеник, който няма да се поколебае да се възползва от огромното ù богатство и да я отчужди от семейството ù, ако е необходимо.

LA GRAZIA

Никога не може да ти стигнат историите на Паоло Сорентино! Миналата година фестивалът откри с "Партенопа" на италианския майстор и това беше едно от най разпродадените заглавия до края на изданието. Тази година световнопризнатият режисьор на "Великата красота" ни предлага ново кинематографично изкушение – любовна история, чието действие се развива в Града на четирите реки – Торино. На големия екран блестят звездата именно от "Великата красота" и "Те" – Тони Сервило, и Анна Ферцети, а филмът откри фестивала във Венеция. С типичното си чувство за хумор той наскоро разказа: "Когато дойдох с първия си филм във Венеция, не знаех нищо за света на киното. Първата ми среща с пресата беше с 10 журналисти и аз не знаех какво да правя, огромен шок беше", припомня си Сорентино. "А след това получих обаждане, че Робърт де Ниро иска филма ми в Tribeca Film Festival. Бях убеден, че някой се шегува с мен!". След това допълва: "Аз съм от режисьорите, които работят много бързо, продуцентите ме обичат, защото им пестя пари. А аз просто бързам да се прибера да си гледам мачове вкъщи." С удоволствие чакаме да видим какво е успял да направи преди мачовете тази година.

ФРАНЦ

Новият филм на Агнешка Холанд е абсолютно завладяващ портрет на Франц Кафка – една от иконите на литературния модернизъм. От конфликта с авторитарния му баща, през крепкото му приятелство с Макс Брод, до сложните любовни връзки с Феличе Бауер и Милена Йесенска, филмът представлява богата, емоционална, често иронична и понякога гротескна фреска за един човек, който в стремежа си към "обикновен" живот успява да създаде най-необикновените произведения. Филмът ни разкрива по брилянтен начин живота и творческото въображение на Франц Кафка – писателя, изпреварил своето време. Вегетарианец, работохолик, интроверт, аутсайдер, влюбен мъж и чиновник, заключен в кошмар. Наситен с фантазия, хумор и болка, "Франц" е ключ към вътрешния свят на главния герой, от чиито писания изплува идеята за екзистенциална тревожност, и който век след смъртта си остава огледало на най-съкровените ни страхове и желания. Агнешка Холанд композира удивителен калейдоскоп от събития чрез фрагменти, сънища, писма и оцелели истории. Крайният резултат е интензивен и чувствен портрет на личност, която никога не е преставала да търси себе си и да докосва читателите. Веднага след световната му премиера в Торонто и европейската на фестивала в Сан Себастиан, "Франц" идва в рамките на Cinelibri. И то в присъствието на самата Агнешка Холанд!

Единадесетото издание на Cinelibri започва на 10 октомври и продължава до 3 ноември.

X