Какви са възможностите на детето до 5 години?

Разберете уменията на малкия човек, за да разберете държанието му.

Ася Иванова 25 април 2023

Фотография: Profimedia; Pixabay.com

Да си дете хич не е лесна работа. Колкото по-малък си, толкова по-трудни неща трябва да се научат. Най-интересното е, че децата (за разлика от възрастните!) никога не се предават и успяват да се справят с всяко препяствие по пътя си.

Естеството на тези предизвикателства зависи от етапа на развитие, в който се намират. Ако знаете какво е нормалното поведение за децата на тяхната възраст, може да подпомогнете тяхното израстване. Това е особено важно за родители, които са склонни към избухвания и сълзи, породени от неразбиране защо любимото дете не може да научи нещо, когато ние сме решили.

Разбирането с какво се борят децата ни ще направи тяхното поведение по-малко "разочароващо" и нещата ще вървят по-гладко, ако можем да им предоставим подкрепата, от която се нуждаят. Разбира се, това не значи да се откажем да налагаме определени граници на поведение. Но ще започнем да приемаме всичко по-леко.

Ето някои важни етапи на развитието на децата и трудното поведение, което може да дойде с тях. 

БЕБЕТА (0-12 МЕСЕЦА)

- всичко се слага в устата - ръце, крака, храна, играчки, обувки – каквото и да е.
- плачат при нужда от сън, гушкане, храна, преобличане. Това е техният начин да общуват, но плачът има способността да накара родителите да преместят планини.
- предпазливи са към непознати хора.
- обичат да се взират в света около тях. 

Подкрепата, от която се нуждаят:

Бебетата имат изключително важна работа в този период. Те трябва да научат толкова много неща за толкова кратко време и имат нужда да се чувстват в безопасност. Това ще формира основата за тяхното изследване на света, тяхната независимост, тяхната увереност и самочувствие и впоследствие на техните взаимоотношения.

1-2 ГОДИНИ

- ще станават по-дейни.
- нямат разбиране за принадлежност и преднамереност. Те виждат нещо и го грабват на момента. В тази възраст не са наясно, че нещо е чуждо и не трябва да се взима.
- следват любопитсвото си - дърпа, взима, хвърля, просто защото иска да види какво ще се случи.
- не са в състояние да споделят и това е съвсем естествено за тази възраст. Любимите им думички са "Мое е!" и "Не!"
- често ще се събуждат през нощта.
- към втората година ще започнат истерии, водени от тяхното преживяване на големи емоции (разочарование, гняв, тъга, срам), за които нямат думи.

Подкрепата, от която се нуждаят:

- все още вниманието им се задържа за кратко, така че ги разсейвайте, за да ги откъснете от нещо, което не искате да правят.
- когато научат ново правило или насока, бързо ще забравят старото.
- винаги пляскайте и казвайте "Браво!", когато имат напредък.
- казвайте им, когато нещо не е наред.
- игнорирайте малките неща. Има толкова много за учене, така че е по-добре да не ги претоварвате. Нека първо свикнат с важните неща.
- постепенно детето ще започне да разбира какво искате, но не очаквайте, че ще направи това, което искате. Не го приемайте лично.
- бъдете мили и нежни, когато им правите забележка. Те правят всичко според техните възможности и няма да разберат защо им се карате.
- помогнете им да изразят с думи това, което чувстват. "Разстройващо е, когато трябва да прибереш играчките си, а искаш да продължиш да играеш, нали?"

3 ГОДИНИ

- ще искат да са все по-самостоятелни. Това може да доведе до сериозни истерии.
- ще искат да контролират. Това може да доведе до истерии.
- често ще се разочароват. Това също може да доведе до истерия.
- ще избухват често.
- ще се лутат между желанието да правят всичко сами и желанието да ги третирате като малък човек ("носи ме", "ти го направи").
- често ще чувате думата "не". Дори когато тя може да означава "да". 
- ще започнат да контролират всичко в своята среда, ще искат да пробва нови неща.
- може да продължат да ви търсят и викат нощем. 
- може да развият внезапни страхове и фобии.
- може да започнат да бъркат реалността с фантазията и да започнат да имат въображаеми приятели.
- все още няма да разбират споделянето и често ще отстояват собствеността си яростно.
- може да проявят ревност, когато родителят обръща внимание на братчето или сестричето.

ОЩЕ ОТ GRAZIA: МОЖЕ БИ СТЕ НА РЪБА НА РОДИТЕЛСКИ BURNOUT?

Подкрепата, от която се нуждаят:

- запишете си: "Това няма да е така винаги". А сега го залепете на огледалото, за да го виждате и да си го припомняте постоянно.
- поощрявайте ги. Нека знаят, че са се справили. Те искат да знаят, че сте доволни от тях и че се справят добре.
- и отново! Бъдете нежни, когато сбъркат. Вашето дете иска да прави всичко правилно, но има неща, които все още не са по силите му. Приемайте грешките като към възможност да го научите на нещо ценно.
- не налагайте прекалено много правила и бъдете последователни с тези, които имате. В противен случай рискувате детето да се обърка и да се натовари излишно. 
- бъдете внимателни с думата "не". Използвайте я умерено, ако искате децата с охота да изследват и експериментират със света и мястото им в него. Насочвайте ги, но не им отнемайте инициативата. 
- дайте им свобода и пространство за игра и ги насърчавайте в експериментирането им с физическата игра и с играта с въображение. 
- насърчавайте ги да правят избор сами. ("Искаш ли първо да се изкъпеш или първо да избереш пижамата си? Искаш ли днес да носиш червената риза или жълтата риза?")
- отделяйте внимание на себе си и не се чувствайте виновни за това. По този начин ще презаредите батериите и с лекота ще водите битките на деня.
- имайте ритуали преди лягане, с които ще направите времето за сън по-малко изтощително и за двамата. Приказка, гушкане, целувка и думите "Обичам те" и "Лека нощ" ще направят прехода по-лесен.

4 ГОДИНИ

- детето ще стане все по-критично и ще определя света с прости думи. Нещата и хората ще бъдат правилни или грешни, добри или лоши, хубави или не.
- ще започнат да осъзнават силата на думите си и понякога ще ги използват, за да постигнат своето или да контролират другите. Езикът им все още е беден, затова може да използват действия като удари, бутане, хващане или пък да се карат или ръмжат.
- ще станат конкурентни и винаги ще искат да са първи във всичко.
- все още понякога ще размиват реалността и фантазията. Може да разказват лъжи, ексцентрични истории или да имат въображаеми приятели.
- все още изграждат собственото си Аз и ще експериментират с независимостта, така че може да са упорити и властни.
- ще правят всичко, само за да избегнат времето за лягане.
- може да имат лоши сънища.
- може да развият страх от тъмното или да станат тревожни при мисълта, че ще бъде отделени от родителя.
- ще започнат да се наслаждават на играта с други деца, а не просто с тях.
- ще изпробват своите граници с вас, но все пак ще се стремят да ви угодят и да ви помогнат, когато могат.

Подкрепата, от която се нуждаят:

- когато задавате правила, говорете с тях защо правилата са важни. Те са любопитни и искат да знаят как работи светът.
- нека молбите ви бъдат лесни за разбиране.
- те отчаяно искат да ви направят щастливи, затова винаги казавайте, когато сте доволни от тях.
- не се карайте с четиригодишното дете. Просто недейте. Те се развиват ежедневно и ако нямате разумен аргумент, те просто ще продължат да питат "защо".
- когато се държат лошо, не се карайте, а ги питайте какво се е случило, не питайте защо са го направили. Въпросът "Защо направи това?", само ще ги насърчи да излъжат, защото границата между фантазията и реалността в света на четиригодишно дете е много тънка.
- когато направят нещо нередно, бъдете нежни и им обяснете защо поведението е неправилно и че знаете, че могат да се справят по-добре следващия път.
- бъдете постоянни и когато създадете някакво правило, не го пристъпвайте. Защото те ще знаят, че могат да го нарушат и вече ще го правят редовно.
- насърчавайте тяхната независимост, но не забравяйте, че са още малки.
- давайте им много целувки и гушкания, въпреки че вече са "големи".

5 ГОДИНИ

- започват да разбират важността на правилата, но може да ги забравят, улисани в играта.
- ще започнат да проявяват емпатия и разбиране, че другите хора могат да мислят различно от тях.
- вече ще започнат да споделят нещата си, но не всички.
- може да се страхуват от провал и критика, както и от призраци или чудовища, които се крият под леглото.
- все по-дълго ще задържат вниманието си на едно нещо.
- ще изразяват експертното си мнение за всичко.
- вече ще искат те да решават какво да ядат и как да се обличат.

ОЩЕ ОТ GRAZIA: КАК ДА СЕ СПРАВИМ СЪС СЪРДИТО ДЕТЕ?

Подкрепата, от която се нуждаят:

- насърчавайте всичко, което ще накара детето да се движи и да спортува в група. Така ще развие важни умения, като да се редува, да се разбира с другите, да работи в екип, да преговаря, да прави компромиси, да печели или да губи.
- отделяйте време всеки ден, за да играете с детето си или да прекарвате време насаме. 
- започнете да развивате емоционалната грамотност на детето си, като назовавате и обсъждате чувствата си.
- свържете наградите с отговорностите. "Какво ще кажеш да ми помогнеш да разчистя масата и след това да хапнеш десерт?"
- продължете да поддържате правилата прости и се опитайте да не са твърде много.

X