Да си поговорим за четенето...

Четем книги, но защото искаме, защото е модерно или защото любимите ни звезди го правят?

Съществува една мисъл, която определя книгите като безстрастни, но верни приятели. Почти съм сигурен, че принадлежи на Виктор Юго, но това е без значение в момента. Банално е квалифицирането на книгите като „верни приятели", но да, някои наистина успяват да се превърнат в такива. Като че ли обаче, в последно време, все по-често им „изневеряваме". С поредния наистина добър сериал по Netflix, новата комедия в кината (да, чакаме и завръщането на кината) или пък с последните постове, които Кортни Кардашиян е споделила в Instagram. Понякога просто нямаме нужното време, за да седнем и прочетем цял роман, защото ежедневието ни е всичко друго, но не и такова на бавни обороти. Винаги съм казвал, че няма значение какво четеш, стига то да ти бъде интересно. Познавам хора, които един ден на шкафчето си имат „50 нюанса сиво", на следващия - роман на Стивън Кинг, а след седмица дори биографията на някой политически лидер. В днешно време доста често се поставя въпросът за четенето и интересуват ли се от книги съвременните хора. Като под четене, далеч нямаме предвид описанието и коментарите под въпросната нова снимка на Кортни.

https://www.instagram.com/p/Baw4N8ZDPGO/?hl=bg

ДА ГОВОРИМ В ЦИФРИ

В последно време се забелязва тенденция, която само може да бъде отбелязана положително. Все повече хора успяват да намерят време за четене и сравнително по-често може да видим хора, които четат, докато пътуват в градския транспорт или чакат на дълга опашка. Според неофициални данни, в България през 2014 година са били отпечатани повече от 7500 книги и брошури в тираж от над 4 милиона копия. Ние сме една от страните, които предлагат доста разнопосочни заглавия в книжарниците и там наистина може да се открие по нещо за всеки. В Женева пък е седалището на Международната асоциация на издателите – неправителствена организация, която прави изследване на бизнеса в световен мащаб. След специализирано проучване се установява, че през 2016 г. в целия свят са били издадени общо 1.6 милиона книги, като близо половината от тях идват от две страни – Китай и САЩ. Предложено в цифри, за изследвания период в Китай са издадени 470 000 книги, а в САЩ - 339 000. През изминалата година на територията на Съединените американски щати са се издавали над 100 книги на седмица, което е достатъчно красноречиво. Все пак търсенето определя и предлагането.

ЕЛЕКТРОННИТЕ КНИГИ

Една от най-големите битки, които се водят в днешно време от културна гледна точка, е тази между електронните и традиционните книги. Интересен факт е, че идеята за електронната книга се появява още през 30-те години на изминалия век. Описанието на устройството напълно олицетворява това, което е реализирано днес - „просто устроена машина за четене, която може да се носи навсякъде и дава възможност за прочитането на цели романи. Стотици хиляди думи." Първата електронна библиотека „Проект Гутенберг" се появява около 40 години по-късно, през 1971 г., а днес e-четците са толкова опростени и достъпни, че изкушават потребителите само с визията си.

Най-търсените и предпочитани устройства са на Kindle - проект на търговския гигант Amazon, който отчита над 6 милиарда долара от продажби на електронни четци през 2018 г. Към момента на писането на този текст, в Kindle Store се предлагат близо 4 милиона заглавия, а специалисти изчисляват, че на ден се появяват средно около 20 нови книги, което вероятно се превръща и в голяма мотивация за авторите. Глобално проучване, проведено онлайн от социологическа агенция, показва, че за изминалата година всички, взели участие в допитването, са прочели между пет и седем книги, а около 70% от тях се опитват да прочитат поне по една книга на месец.

ВИЖ МЕ!

Дори когато става дума за традиционните книги, няма как да не обърнем поглед към социалните мрежи, именно където и голяма част от авторите обявяват предстоящите си творби. В последно време, най-вече в Instagram се появиха доста bookstagram профили – акаунти, в които потребителите публикуват снимки на своите книги, колекции, библиотеки и заедно с последователите си обсъждат най-актуалното и интересно, появило се на пазара. Няма как да не отбележа, че всички (добре де, повечето) са на млади хора. Точно тези, за които често се казва, че нямат интерес към четенето. Същите тези млади хора имат хиляди последователи и активно приемат всички, които желаят да се включат в онлайн обществото им. Това е само един от факторите, които показват, че в последно време книгите отново се превърнаха в нещо модерно.

https://www.instagram.com/p/CAuOybphcQQ/

Разбира се, ако трябва да съм честен, според мен доста хора погрешно интерпретираха тези представи за актуалност. Говоря за традиционния случай, когато сутрин пътувате в метрото и няма достатъчно място за всички желаещи да се качат от дадена спирка, а някой е разтворил широко книгата си и чете без дори да се огледа наоколо. Посочете ме с пръст, но смятам, че е, малко или много, излишна показност. Наблюденията ми показват, че тези „интелектуалци" четат една страница в рамките на близо 10 минути. Вероятно и аз щях да прочитам една страница за повече от 15, ако непрекъснато се оглеждах, подслушвах и коментирах останалите, но поне щях да го правя с книга в ръка.

ФЕНОМЕНЪТ „ЗВЕДНИ ПИСАТЕЛИ"

Големите имена в Холивуд се превърнаха в причина интересът към книгите отново да се възроди. Доста голяма част от най-известните артисти и музиканти написаха автобиографии, романи, някои дори издадоха книги със собствени поеми. С титлата „автор" в резюмето си могат да се похвалят Стив Мартин, Уди Алън, Мартин Скорсезе, Куентин Тарантино, а в Холивуд всеки пише за това, което иска и може да покаже на останалите. Ева Лонгория, Криси Тейгън, Рийз Уидърспуун и Доли Партън имат издадени книги със собствени готварски рецепти. Проучване показва, че готварските книги са сред най-продаваните в световен мащаб, а звездното лице на корицата е гаранция за милион продадени копия. Изцяло на wellness тематика са литературните прояви на Камерън Диас, Гуинет Полтроу, Кейт Хъдсън и Джесика Алба. Последната дори може да се похвали с няколко тиража на книгата си „The Honest Life". Когато видим звездно име, стоящо върху нещо различно от това, с което сме свикнали да го асоциираме по принцип, напълно естествено е да обръщаме многозначно очи и да бъдем скептични за истинските качества на книгата.

https://www.instagram.com/p/B_p1F1JgbFd/

Ако търсите нещо интересно, различно и истински смислено, освен по-горе споменатите имена, със сигурност обърнете внимание на Лена Дънам, Тина Фей, Мишел Обама, Кевин Харт, Анна Кендрик, Лили Колинс и Ейми Шумър. Книгите им са с автобиографична нотка, но притежават хумор, примери от шоубизнеса и са написани по един интересен начин, за което вероятно трябва да благодарят и на редакторите си. Към литературата се насочиха и много млади звезди, които на пръв поглед надали биха имали какво да разкажат в рамките на 300 страници, но определено го правят, разказвайки за живота си под светлините на прожектора. Сред най-популярните четива са тези на известните влогъри, блогъри и инфлуенсъри, които изцяло доминират класациите за продажби в последните няколко години. Доста голяма част от шоубизнеса навлезе дълбоко в индустрията и някои от най-горещите звезди в Холивуд създадоха свои собствени литературни клубове.

https://www.instagram.com/p/Bwm8oTuHFwx/

Първият човек, който направи голямата стъпка, е Опра. С богатия си опит и несравнимо чувство за хумор, водещата успя да направи доста книги бестселъри. Първоначално клубът й стартира като сегмент от шоуто, където коментира избраните книги на живо с публиката, но впоследствие решава да го насочи изцяло в онлайн пространството. Един от най-активните и популярни читателски клубове е този на актрисата, майка, дизайнер, продуцент и автор Рийз Уидърспуун. Нейният Hello Sunshine клуб стартира преди няколко години и днес вече може да се похвали със столици хиляди последователи. Актрисата избира една книга в началото на всеки месец и я споделя със своите фенове, като всеки може да се включи с коментар в някоя от социалните мрежи, обменяйки опит с останалите членове. Една от най-силно изявените феминистки в бранша – Ема Уотсън също може да се похвали със собствен литературен клуб. За него тя използва името Our Shared Shelf и е една от общностите, която има доста активно присъствие в Goodreads. Друга млада звезда, която, вярна на любовта си към книгите, реши да се посвети на това начинание, е Ема Робъртс. Актрисата, станала известна с ролята си в „Зловеща семейна история" дава на клуба си името „Belletrist" и поставя фокуса върху независими книжарници и книги, които не са част от масовото производство, но в същото време заслужават подкрепа, тъй като са истински стойностни четива. Ема редовно получава и подкрепата на леля си, несравнимата Джулия Робъртс.

https://www.instagram.com/p/B_Biqe5AX3w/

Освен невероятен вкус за обувки, Сара Джесика Паркър има и отношение към добрите книги. Екранната Кари Брадшоу има собствен импринт към Hogarth Press, където отговаря за публикуването на заглавия, които са успели да спечелят вниманието й като читател. Паркър има и партньорство с American Library Association, където поддържа SJP’s Picks и всеки месец избира книга, която членовете на клуба да прочетат.

https://www.instagram.com/p/B-QIWpQlgAm/

Няма да имаме нужното време, за да обърнем по отделно внимание на всички известни личности, които пишат книги, създават литературни клубове или просто подкрепят колегите си. Много хора си задават въпроса дали изобщо има смисъл от създаването на такива книги. Големите имена в шоубизнеса със сигурност имат влияние сред широката аудитория, което прави напълно естествена нуждата на издателските къщи да искат в портфолиото си известни артисти, музиканти или модели, защото само името осигурява достатъчно продажби, а верните фенове биха изтичали към книжарниците в секундата, в която книгата на техен любимец се появи там. Спокойно можем да кажем, че четенето е старото ново черно. 

ОЩЕ ОТ GRAZIA:

X