![](https://www.graziaonline.bg/Content/ImagesDatabase/p/804x0/crop/both/6b/6b6ff0f3cbb04a6e97b6b0bcf5930a82.jpg?quality=85&404=default&v=02)
Фотография: Courtesy of the Marina Abramovic Archives
Модерна версия на играта истината или предизвикателството е актуалната изложба в лондонския Royal Academy of Art, която носи и името, и историята на главната си героиня Марина Абрамович.
От пролетта, когато се появи информацията за експозицията, на сайта на арт пространството в престижната институция, започна предварителното записване на желаещите да видят и изпитат предизвикателствата на Абрамович. Родена преди 76 години в Белград, тя се превърна в истинска звезда, когато модният дизайнер Рикардо Тиши я използва като лице в няколко от кампаниите на Givenchy. На ръба да бъде инфлуенсър, модна муза и артист, известната с визуалните си предизвикателства Марина успя да се върне в оригиналната си роля на провокатор. Такава е и цялостната концепция на експозицията в Лондон, която представя някои от най-известните ù инсталации през годините, както и няколко нови, създадени специално за изложбата.
![Марина Абрамович](/Content/ImagesDatabase/0e/0e2b0945493445f8a2db052d28cd2ed2.jpg?v=1&maxwidth=760&)
Успоредно с най-атрактивното артистично преживяване през есента на Острова Марина Абрамович е герой и в оперния спектакъл "Седемте смърти на Мария Калас", на сцената на Националната опера в Лондон. Есента на Марина, така вестник The Guardian отбеляза активното ù присъствие в артистичния афиш в британската столица, което се случва за радост на многобройните ù почитатели, пътуващи от различни краища на света, за да изпитат всичките ù предизвикателства.
![Марина Абрамович](/Content/ImagesDatabase/21/214b90860485423093af993291bea011.jpg?v=1&maxwidth=760&)
Артистичната рамка на експозицията, създадена с активното участие на самата Абрамович, е амбициозно гмуркане в света ù – чрез фотографии, видеоинсталации и участие на публиката в смелите ù артистични експерименти. Официалният старт е предвиден за предизвикателството "Участие на публиката", в което Марина и участници от публиката ще разискват две от емблематичните ù творби – провокативната "Ритъм 0, 1975" и съзерцателната "Артистът присъства, 2010".
Тънката червена нишка, свързваща тези две произведения, разделени от времето с 45 години разлика, е изпитание и за самата Абрамович, която се надява чрез сетивността на посетителите да улови нови нюанси от смисъла им. След преживяването на този експеримент Марина и екипът ù връщат публиката назад във времето в секцията "Комунистическо тяло", което я запознава с годините ù в Белград. Истинско визуално предизвикателство е "Балкански барок", създаден през 1997 година, който е отражение на всичко случващо се в Сърбия през тези години.
![Марина Абрамович](/Content/ImagesDatabase/55/551eebeab5574c069516b8cb326f1c27.jpg?v=1&maxwidth=760&)
"Ограничения на тялото" е сегментът, който проследява противоречивата ù връзка с бившия ù партньор Улай, който преди години я разплака, когато се появи изненадващо по време на сеанс с публиката в Музея на модерното изкуство в Ню Йорк. Всъщност около фигурата на покойния Улай, който е голямата ù любов, се движи една голяма част от вътрешното повествование на експозицията. През годините Марина Абрамович често припомня за значимостта му не само в професионалния, но и в личния ù свят, и с тази експозиция тя сякаш му отдава заслужена почит. Както винаги, проектите ù са много емоционални и дълбоко разкриващи интимния ù свят. "Когато хората ме питат коя съм, откъде съм, казвам, че идвам от страна, която вече не съществува, и това ми дава свобода да бъда всичко, което искам да бъда", коментира самата Абрамович.