
Фотография: H&M
Още когато в края на миналата година H&M обяви следващата си дизайнерска колаборация, знаехме, че ще бъде one for the books. Разбрахме го, когато видяхме до името на бранда да стои Глен Мартенс.
Белгийският дизайнер, който остави следата си в Diesel, а вече и в Maison Margiela, донякъде е свикнал да задава екстравагантната посока на съвременната мода, а това сътрудничество е ексклузивна възможност широката публика да подреди в гардероба си новаторски дизайни, преплетени с неговия отличителен почерк.


Творчеството на Мартенс от години предизвиква границите на индустрията, а партньорството с H&M отразява желанието му да я направи по-достъпна за всички. За първи път колекцията е разкрита в пълния си обем – впечатляващо разнообразие от дамски, мъжки и универсални модели, допълнени от стилни аксесоари.

Тя преосмисля класическите модни силуети, превръщайки ги в нови и неочаквани форми. В процеса на задълбочено проучване Мартенс изследва архивите на H&M, за да подбере емблематични попадения – от най-продаваните тениски до карираните ризи, бомбър якетата, тренчовете и дънките. Всяко от тях е интерпретирано като уникално творение, което играе с ефекта на оптическата илюзия и идеята за персонализация. Много от моделите могат да бъдат трансформирани чрез използване на фолио и тел, които придават скулптурен обем и поле за движение.

Установихме този факт по време на ексклузивна пресконференция в началото на октомври, когато Мартенс и творческият съветник на H&M – Ан-Софи Йохансон показаха колекцията за първи път, директно от Париж.
Като се замислим, тя донякъде отдава почит на пътя на дизайнера и емблематичната му работа за Y/Project. "Помислих си, че е вариант да имаме още една възможност да отпразнуваме този момент вместо просто да го приберем в шкафа и да го оставим да умре в мрака", разказва той. "Ние сме много хора в рамките на 24 часа и мисля, че гардеробът ни може да отговори на всички тези моменти от деня. Можеш да носиш oversize риза, за да отидеш до магазина, а след това да я навиеш, за да покажеш малко плът и си готов за парти." И наистина е така, модераторът на дискусията показва, че почти няма модел, който да не е гъвкав и да не позволява своеобразна интерпретация според повода, мястото, настроението или усещането за света изобщо.
Йохансон допълва, че колекцията наистина поднася безкрайни възможности за експерименти, но се вълнува за дългоочакваното ѝ представяне пред публиката. "Винаги търсим някой, който има много специален стил, много специален начин, по който прави дизайните и много ясна гледна точка", а Глен със сигурност се вписва в това описание.


"Възприемам тази колекция като едно голямо семейство от дрехи – всяка със собствена история и характер. Подобно на хората, те растат и се променят всеки ден. Винаги съм се интересувал от дрехите, които наистина нося в ежедневието – именно идеята за архетипите и основните елементи в гардероба беше отправната точка за този специален и изпълнен с радост проект с H&M", казва още Глен, който Ан-Софи определя като "изключителен талант и смел визионер".

Хуморът е в основата на творчеството на Мартенс, затова и кампанията улавя духа на остроумието и свободното себеизразяване. В нея дизайнерът представя своя интерпретация на класическия семеен портрет, в който участват Джоана Лумли и Ричард Е. Грант. Подборът на участниците е намигване към любовта на Мартенс към британския хумор и множеството препратки към Обединеното кралство, вплетени в самата колекция.


Ако приемем, че истината се ражда в нарушаването на правилата, а необичайните вдъхновения предизвикват движението напред, let's go. По възможност с големите ботуши, които стигат до кръста, но могат да се модифицират по десетки различни начини. Точно както възприятията ни за модата.
H&M Glenn Martens ще бъде налична ексклузивно онлайн на hm.com на 30 октомври.