Кръгът, вечният символ на хармония и движение

Ася Иванова
Ася Иванова 30 октомври 2025

Фотография: Костадин Кръстев-Коко, Pexels
Стайлинг: Десислава Банова
Грим: Елиза Попова
Коса: Цецо Иванов
Модел: Алекса @ Ivet Fashion

кожен бомбър - архив на стилиста, клин Boulevard

Кръгът е повече от проста геометрична форма – той е символ на завършеност, движение, баланс и хармония. В света на модата, дизайна и интериора той често се използва, за да внесе визуален ритъм, емоционален комфорт или открояваща се естетика. Историята му е дълга, но днес той преживява поредното си съвременно възраждане – със свежи интерпретации и иновативни приложения.

Още от началото на XX век, когато авангардът започва да влияе на дизайна, кръгът се появява като елемент, който предизвиква вниманието. Далеч от строгите линии и правите ръбове, кръглата форма носи мекота, футуристичност и игривост – качества, които дизайнерите използват, за да предадат усещане за новаторство.

zyn

барета, рокля на точки и кожена рокля Marc Cain, ръкавици & обувки Zara

В модния свят кръгът отдавна е символ на новаторство. През 60-те години, в ерата на Space Age модата, емблематични дизайнери като Пиер Карден и Андре Куреж го използват в колекции, вдъхновени от космоса и бъдещето. Големи изрязани форми, каски и кръгли панели създават усещане за технологичност и свобода. През 70-те и 80-те кръгът се появява в поп арта и диско естетиката. В тази епоха циркулират диско мотиви, шахматни модели, оп-арт принтове и игриви форми. Кръгът присъства често като принт, като апликация, като акцент върху декора. Аксесоарите – големи обеци обръчи, кръгли очила – добиват популярност.

След ерата на максимализма, през 90-те и 2000-те години, дизайнерите започват да редуцират формите. Кръглите детайли са по-изчистени — минимални кръгли висулки, пръстени и акценти на деколтето или гърба. Формата се използва по-скоро като фин допълнителен акцент, отколкото като доминиращ елемент.

zyn

Днес кръгът се завръща с нова сила. Модни къщи като Jacquemus, Loewe и Rick Owens включват заоблени елементи както в дрехи, така и в аксесоари. Iris van Herpen създава сложни, 3D-принтирани конструкции, вдъхновени от природни, органични и циркулярни форми. Comme des Garçons също често експериментират с кръгови елементи, разчупвайки представите за симетрия и форма. Кръгът вече не е просто декоративен – той е носител на концепция, движение и идентичност.

Един от ярките примери за концептуално и емоционално използване на кръга е пролетната колекция Haute Couture на Schiaparelli за 2022 г., в която креативният директор Даниел Роузбери използва орбитални символи и големи кръгли шапки, наподобяващи планетарни пръстени, за да изрази идеята за бягство към друга вселена – кръгът тук става визуален и философски мост между реалността и сюрреалистичното.

zyn

топ & пола Interdee от Съборна 7, сребристи ботуши Zara, аксесоари & чанта - архив на стилиста

Сред всички проявления на кръга, като че ли най-любими са ни точките – или т.нар. polka dots. И не само на нас, а и на дизайнерите, които през определен период от време ги налагат като последен писък на модата. Едновременно игриви и елегантни, ретро и модерни, класа и закачка в едно, точките намират приложение в женската и мъжката мода, в официални рокли, ризи, бански костюми и дори обувки. Кристиaн Диор е един от първите, който ги превръща в символ на елегантна женственост през 50-те години. През 80-те Жан-Пол Готие и Вивиън Уестууд ги правят по-провокативни. А днес марки като Balmain, Carolina Herrera и Dolce & Gabbana продължават да ги включват в колекциите си – често в контрастен черно-бял вариант, подчертаващ класиката на формата.

Кръгът като форма е изключително популярен в аксесоарния дизайн, тъй като съчетава едновременно простота и елегантност. От големите златни обеци тип халки на модните икони през 70-те, до минималистичните кръгли обеци, които днес доминират Instagram, тази форма остава вечен фаворит. Кръглите чанти като Le Rond и Spiaggia Round на Jacquemus са ярък пример за това как един обект може да бъде едновременно функционален и артистичен. Друг интересен модел е Rond Carré — чанта, която обединява кръг и квадрат чрез механизъм на сгъване и детайлен затваряч, съчетаващ кръг и квадрат.

ZYN

кожен сет Just Cavalli, поло & боти Marc Cain

Кръглите очила – от типа "Ленън" до съвременни oversize рамки – са популярни както в street style, така и в high fashion. Коланите с кръгли токи, пръстени с кръгли камъни и кръгли висулки носят завършеност на всяка визия, подчертавайки идеята за непрекъснатост и лекота.

Аксесоарите с кръгли форми внушават усещане за мекота, баланс и игривост – те често са финалният щрих, който създава визуално равновесие във външния вид. Тази форма е предпочитана от дизайнери, тъй като не натрапва, но в същото време внася визуален акцент. Освен това кръгът се асоциира със завършеност, безкрайност и движение – значения, които подсъзнателно засилват въздействието на даден аксесоар. Накратко, когато една визия се нуждае от балансирана, но запомняща се нотка – кръгът идва като изискан финален щрих.

zyn

В интериорния дизайн кръгът се използва не само заради своята естетика, но и заради психологическия комфорт, който носи. Той създава усещане за плавност и сигурност – особено важни качества в съвременния дом. Кръглите огледала, маси, килими и осветителни тела с кръгли абажури стават все по-популярни и превръщат пространствата в хармонични и съвременни.

Дизайнери и марки като Ferm Living, HAY, Alma de Luce и Muuto използват кръглата форма в меката мебел, декора и осветлението, често вдъхновени от биоморфни и органични линии. Дивани и кресла, които са оформени в полукръг, също се завръщат като основен тренд – особено в меки неутрални тонове и текстурирани материи.

Кръгът в интериора е символ на покана, на емоционално удобство – той "раздвижва" пространството, без да го напряга, и балансира правите, строги архитектурни линии.

zyn

блуза от шифон TeAdore, панталонки & барета Marc Cain, елек Pesericco, очила от Zeiss Vision Center, обувки Mango

Всички тези кръгли форми, които видяхме на котешката пътека в колекциите на high fashion брандовете, големите кампании на интериорните марки и в опаковките на най-желаните beauty продукти, се пренасят и в елементите, които определят навиците ни. Никотиновите паучове ZYN идват като своеобразна точка на нашия вътрешен баланс. Без дим, без миризма, без излишен шум – просто малък, личен момент на "спокойствие в движение". Със своята изчистена, кръгла визия, той почти напомня на медитативен ритуал – присъства, провокира усещане, но не се натрапва. Съвременен аксесоар за онези, които ценят минимализма и чувството за общност.

Да променяш навиците си не означава да се отказваш от нещо, което те кара да се чувстваш добре. По-скоро да ги трансформираш, за да ги накараш да работят за теб по правилния начин. Да носят лекота, не тежест. Като онзи кръг, който не затваря, а освобождава.

zyn

барета Marc Cain, палто Mango, ръкавици Zara

Сред известните почитатели на ZYN са Джо Роугън и Джош Бролин, който откровено споделя, че използва никотинови паучове дори по време на сън, а редица други знаменитости намират в продукта елегантна и ненатрапчива алтернатива на традиционното пушене. Това подчертава още повече силното присъствие на ZYN и превръщането му в част от съвременния лайфстайл – дискретен, модерен и гъвкав as it is. На територията на Щатите идеята се развива до статус на тренд, който превзема социалните мрежи. Феноменът на т.нар. "Zynfluencers" се превръща в едно от най-ярките проявления на новата дигитална култура. В TikTok хаштагът #Zyn вече надхвърля 800 милиона гледания, а създателите на съдържание около него оформят цяла онлайн естетика – смесица от хумор, лайфстайл и модерен минимализъм.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA