Шекспирова есен

Лидия Делирадева
Лидия Делирадева 08 август 2019

KHAITE 
есен/зима 2019

Burberry
есен/зима 2019

David Koma
есен/зима 2019

Roksanda, Simone Rocha, Molly Goddard
есен/зима 2019

Gucci
есен/зима 2019

Matty Bovan
есен/зима 2019

Chalayan
есен/зима 2019

Nabil Nayal
пролет/лято 2019

Chalayan
есен/зима 2019

Предстоящият есенно-зимен сезон спокойно може да носи името на Уилям Шекспир. Преценете сами. Новата колекция на Рикардо Тиши за Burberry се нарича „Бурята” и се отнася до една от последните пиеси в на прочутия драматург. Между другото, в колекцията пролет-лято 2019 - дебютната работа на дизайнера за марката - бяха използвани подобни мотиви. Някои предмети и чанти бяха украсени с цитати на Шекспир. А Дейвид Кома беше вдъхновен от две пиеси наведнъж - „Макбет" и „Крал Лир". В есенно-зимната колекция той показва неща в духа на костюмите от епохата на Елизабет, с елементи на военна униформа и бродерии под формата на пеперуди и змии.

Шекспирова есен
Портрет на Елизабет I. Неизвестен художник. 1588

Не всички дизайнери са се обръщали директно към творбите на Шекспир, но в много колекции бяха забелязани препратки към тоалети от 16-ти век, със сложната им система от визуални кодове, в зависимост от принадлежността на човек към определена социална класа. И така, Khaite, Simone Rocha и Molly Goddard показаха неща с буфан ръкави тип „Жулиета” - пищни в областта на раменете и стеснени в останалата част ръцете. Високата яка е друга отличителна черта на костюмите от царуването на Елизабет I. През новия сезон такива имаше при Roksanda и Osman. А яките на Gucci приличаха по-скоро на тоалет на Пиеро.

Тема на колекцията на лондонския дизайнер Мати Бован стана съдът на вещиците Pendle Witches - събитие, което шокира цяла Великобритания през 1612 година. В този момент страхът на обикновените хора пред магията и вещерството достига максимална точка и това отчасти е способствано от пиесата „Макбет". В резултат на процеса са обесени десет души, предимно жени. Предразсъдъците към пола, характерни за Шекспировата епоха, са в основата и на колекцията на Хюсеин Чалаян.

Както самият дизайнер каза, създаването на колекцията му е вдъхновено от факта, че „твърде сексуалните жени и тогава, и сега са обект на атаки от страна на обществото.” В колекцията за есен-зима 2019, която отбеляза 25-годишнината от кариерата на дизайнера, Чалаян решава да „комбинира роклите жените от бордеите на Шекспир с модерния женски гардероб и, използвайки много различни елементи, да покаже цялата сила на женското тяло.” И той успява - колекцията е мрачна, с много кожени неща, корсети и драперии.

Сирийският дизайнер Набил Наял също решава да съчетае миналото и настоящето. „Когато историческите техники отговарят на съвременните иновативни методи, се ражда невероятен прилив на енергия", казва той. Наял вече има поредица от колекции, посветени на модата от 16 век. Най-известната е пролет-лято 2019 г., вдъхновена от речта на Елизабет I пред войските в Тилбъри през 1588 г., която беше показана в Британската библиотека.

„Това беше епоха на ярки зрелища и паради, а модата на 16 век беше драматична и беше силно повлияна от социалните, културните и религиозните промени в обществото" - Наял отговаря на въпроса защо е избрал темата Шекспир. „Това също беше и е поха на противоречия. Една от отправните точки на моята работа е социалното и религиозно движение на Реформацията, по време на което строгостта и аскетизмът се превърнаха в основните стожери на английския народ. Оттук и любовта ми към черното и бялото. От друга страна, по време на управлението на Елизабет I, занаятите процъфтяваха и бяха популярни великолепните рокли, изработени от коприна и брокат, бродирани със златни и сребърни нишки - всичко това може да се види на портретите на онова време. Но лично аз предпочитам обикновени рокли - халати и ризи със свободна кройка. И, разбира се, високите яки са най-разпознаваемият символ на онова време.”

Дизайнерите не за първи път се обръщат към богатото наследство на Шекспир в частност и на 16 век като цяло. Например колекцията есен-зима 2016 на Valentino беше посветена на 400-годишнината от смъртта на драматурга и неговите така наречени италиански пиеси. Една от роклите дори беше избродирана със стихове на поета. Колекцията на Alexander McQueen Александър Маккуин за есен-зима 2003 г. се основаваше на сюжетите на пиесите „Дванадесета нощ" и „Бурята" - моделите се разхождаха по подиума в камизоли, дрехи с високи яки и костюми в духа на епохата на Тюдорите. Шоуто на Вивиан Уестууд за есен-зима 1997 също изобилстваше от силуети в стил Елизабет - с типичните за дизайнерката бюстиета и корсети. И през 1980 г. Ив Сен Лоран показа рокля, бродирана със скъпоценни камъни - почит към Шекспир и неговите Хамлет и лейди Макбет.

Шекспирова есен
Предполагаем портрет на Шекспир. Неизвестен автор. 1612

Роден в семейството на богат майстор на ръкавици, Шекспир от най-ранна възраст се интересува какъв вид послание може да носи или скрива дрехата. Може би това е било улеснено от постоянната работа върху театралните постановки, в които костюмите в никакъв случай не играят второстепенна роля. Пиесите му често са включвали игра чрез преобличане: жените са се превръщали в мъже, богатите в бедни, а двама млади от враждуващи семейства се срещнали на маскарад при изключително необичайни обстоятелства. С развитието на сюжета външният вид на героите се променя, атрибутите на властта се превръщат в празна украса и такъв дребен елемент като ръкавицата може да носи мощен еротичен подтекст.

Връщайки се в XXI век, Хюсеин Чалаян, чиито ревюта често приличат на театрални постановки, смята, че връзката между костюма и пърформанса се изгражда около „връзката между идеите, тялото и пространството". Гледайки обемните ръкави и избродираните по дрехите поетични строфи, можем да намерим и други допирни точки: между епохи, дизайнери, думи, история, дрехи и драматурзи, чиито произведения и герои изглеждат доста уместни дори 400 години години по-късно.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA