Бюти термини: натурална, органична, vegan, cruelty free

Каква е ролята на бюти термините върху етикетите на продуктите и как да ги разбираме

Люба Вангелова
Люба Вангелова 10 януари 2020

Козметичните брандове използват много маркетингови бюти термини като „клинично тествани", „без ароматизатори", „без консерванти"... На теория това трябва да помага на клиентите да се ориентират в огромното количесто козметика, но в действителност е объркващо. Разказваме ви какво стои зад най-популярните надписи на опаковките и струва ли си да се ориентираме по тях. Първата част е за съставките на козметиката и подходите при нейното формулиране.

НАТУРАЛНА

Днес няма тотално ясни правила, по които можем да определим дали един крем например е натурален, а друг – не. Критерии за натуралност не съществуват, затова производителите могат да нарекат с термина „натурален" всеки крем, който съдържа растителни съставки. Разбира се, растителните компоненти трябва да са повече от синтетичните, за да бъде наречена козметиката натурална. Но тези компоненти никога не се добавят в продукта направо от градината. Всяко растение преминава през много технологични процеси, преди да попадне във формулата на крема. По време на този процес те могат да бъдат обработвани не само механично, но и химически. Въпреки разпространеното мнение, произходът на козметиката не гарантира нейната ефективност и безопасност. Дори обратно: натуралната козметика е често е алерген и провокира раздразнения за кожата, освен това се съхранява по-трудно.

ОРГАНИЧНА

Обикновено това означава, че марката има сертификат на една или няколко организации, оценяващи степента на органичността на козметиката. Те са много: например EcoCert, COSMOS, ICEA. Техните изисквания към козметиката също са различни, но като цяло означават, че от 90 до 100% от съставките в продукта отговарят на изискванията, която всяка организация поотделно е установила. Какви са тези изисквания? Обикновено те са свързани с условията на околната среда, в които се отглеждат суровините и съставките. Например EcoCert забранява използването на аромати и оцветители в козметиката, минерално масло и SLS (Sodium Lauryl Sulfate), а в насажденията – пестициди и ГМО. Самото производство също не трябва да вреди на природата.

ВЕГАН (VEGAN)

Това е козметика, в която не се използват вещества от животински произход, дори и такава, при чието тестване не се засягат животните (пчелен восък, ланолин и т. нат.). Сертификатът Vegan се издава само от британското The Vegan Society.С този бюти термин малко или много е ясно.

НЕ Е ТЕСТВАНА ВЪРХУ ЖИВОТНИ (CRUELTY FREE)

Този бюти термин означава, че козметиката не е тествана върху животни в нито един компонент от създаването си. Честно казано днес малко козметични продукти се тестват върху животни. В много държави законодателството не го позволява (но битовата химия трябва да се тества според закона) и е твърде скъпо. В Европа тестването върху животни е забранено. Вместо това се използват лабораторни клетки, изкуствена кожа, компютърни модели, пилешки яйца, сперма и други странични продукти от животновъдството. Козметиката, която се произвежда в Китай, не се тества върху животни. Но тази, която се внася в Китай (с изключение на онлайн пазаруването, както и на специалната козметика за избелване и за боядисване на косата) се тества, като това изискват местните власти. Тестовете обаче се правят не от козметичните компании, а от китайски правителствени организации.

Организациите, които дават сертификат cruelty free са много. Например Leaping Bunny го издава при условие, че отделните съставки в козметиката и финалният продукт не са тествани върху животни нито от самата компания, нито от доставчиците на съставки, нито от правителствените организации. Отличава се от сертификата Vegan по това, че в някои случи козметиката може да съдържа вещества от животински произход (например пчелен восък).

Ако на етикета не е означено cruelty free, това означава, че козметиката задължително се тества върху животни. Получаването на такъв сертификат е скъпо, което означава, че не всяка компания може да си го позволи. Което означава пък, че го имат компании, които не просто не тестват продуктите си върху животни или нямат следи от животински произход в тях, но трябва и да платят за него.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA