Чувствате ярост? Психолозите описват петте фази на яроста от загубата на предишния ни живот

За да преминем през тях трябва да признаем, че сме загубили почва под краката си

Силвия Канин 30 април 2020

Много психолози споделиха, че по време на самоизолацията всеки от нас ще мине през няколко различни фази. От суперпродуктивност, през непрестанна умора до ярост... Това чувство сякаш изчака своя момент и сега, след повече от месец, подложени на социална изолация, всички изпитваме неговите нрави по един или друг начин. 

Ярост към всички новини, ярост към хората, които се дръжат безотговорно, ярост към ежедневието. Тази емоция има много цветове и лица.

Психолозите описват този етап като "оплакване" и "жалеене". Яростта, идваща от усещането, че не ние сме зад волана на собственя си живот ни прави нещастни и спомага за рязката смяна на настроенията ни.

Петте фази на "оплакването" са отричане, гняв, мисли за самосъхранение, депресия и признаване. Симптомите на всички тези фази напомнят на тъгата ни, когато се разделим с близък човек. Този път обаче сме се разделили с живота си, какъвто го познавахме, неоценили малките радости, които сме имали в ежедненивето си. 

Чувствате ярост? Психолозите описват петте фази на яроста от загубата на предишния ни живот

Да живееш с усещане за несигурност и яснота е основен мотив гневът да се загнезди в ежедневието ти. Важното е да не се паникьосваме, когато усетим, че сме ядосани, раздразнени, тъжни и нестабилни. Според психолозите идването на гнева и "оплакването" в моменти, като този, в който се намираме, е реакция като по учебник. Съвесем нормална и очаквана. 

Как да се справим с гнева?

Специалистите твърдят, че най-добрият начин е да приемем чувствата си и да ги погледнем критично и в дълбочина. Колкото повече си позволяваме да изпитваме и да преживяваме емоциите си, толкова по-бързо ще преминем през периода на ярост без да се критикуваме твърде тежко.

Преживяването на чувствата ще ни помогне по-бързо да влезем в петата фаза на момента - признаването. 

Добър съвет, който получаваме от психолозите е да си водим дневник, в който да описваме всяка мисъл - весела или не чак толкова, да говорим редовно с приятелите си, да споделяме с близки, които също като нас минава през вихрушката на яростта. Реалността бавно, но сигурно ще си дойде на мястото и отново ще усетим твърда почва под краката си.

 

 

 

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA