Следите остават в историята и в модните архиви

Тита Найденова 11 октомври 2025

Фотография: PR

Голямата ретроспективна изложба с главен герой Мария-Антоанета, която бе открита през септември в лондонския музей Victoria and Albert, ни провокира да си припомним красивите жени, които вдъхновяват и модните дизайнери.

Въпреки трагичната си съдба, ексцентричната френска кралица стана символ на деликатния лукс, определял и нейния личен живот. Част от доказателствата за това са включени в експозицията, която представя ценни експонати от архивите на френския Лувър, както и селекция от модни аксесоари и сцени от филми, вдъхновени от нейната персона. Като едноименната продукция на София Копола, заснета през 2006 г. Мария-Антоанета е била впечатляваща жена, която преобръща представите за живота във френския кралски двор. И макар съвсем буквално да довежда до банкрут хазната, и до днес остава видими следи в изкуството да се живее красиво.

модна изложба

Същата следа поема и най-интересната американка, стъпвала на територията на Париж – Жозефин Бейкър. Поканена да се качи на сцената на Folies Bergère, мис Бейкър подкосява краката и сърцата на публиката. Много преди Лейди Гага да скандализира с рокля от месо, Бейкър става известна с прочутата си бананова пола. Точно тя ще предизвика Кристиан Лубутен да създаде истински бижута на висок ток, а красавици като Иман и Грейс Джоунс – да имитират стила и излъчването ù.

Родената в Германия модел и актриса Марлене Дитрих вдъхновява не само съвременничките си, но и индустрията на стила, след като открива чара на мъжкото облекло. Въплъщавайки стария холивудски блясък на визията на танцьорка с пера, смели бижута и характерен грим, Дитрих използва излъчването си като мощно оръжие на съблазън и за налагане на нов образ на силната жена. То оттеква в скиците на Мария Грация Киури, която доскоро оглавяваше Dior, и бе използвано като препратки в нейната есенно-зимна колекция за 2024-та.

модна изложба

За разлика от твърдостта на Дитрих, крехкостта на Мерлин Монро налага сила на чувствената сирена, по която мъжете въздишат безкрайно. Златната рокля от "Някои го предпочитат горещо" и розовата без презрамки от "Как да се омъжиш за милионер" се използват и към настоящия момент като референции за по-нежните и еротични колекции, най-вече в работата на италианските модни дизайнери. В същата гама се движи и Рита Хейуърт, която превърна Герда от едноименния филм в прабабата на "Хубава"-та жена на Джулия Робъртс.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA