Доколко изкуственият интелект ще промени света на модата?

AI ще помогне за оптимизирането на веригите за доставки и ограничаването на отпадъците.

Фотография: Profimedia

Едва ли е изненада, че "изкуствен интелект" се нареди сред най-популярните думи у нас за изминалата година. Влиянието на AI не спира да става все по-голямо, включително и в модната индустрия, където не само е многостранно, но вероятно все повече ще променя правилата.

От една страна, се очаква да увеличи значително печалбите в този сектор, но в същото време и да подобри устойчивостта. Модата продължава да е с огромен въглероден отпечатък и 87% от всички използвани материали все още завършват на сметищата. Справянето с това разхищение е жизненоважно за насърчаването на кръгова модна икономика. Смята се, че AI ще помогне за оптимизирането на веригите за доставки и ограничаването на отпадъците. Пример за това е компанията Refiberd, която използва AI система за сортиране и пренасочва до 70% от текстилните отпадъци към процеси за рециклиране. Стъпка към по-голяма устойчивост може да бъде и прогнозирането на тенденции, което съответно да намали производството.

Към днешната дата то се случва по-лесно именно чрез инструментите на изкуствения интелект, които анализират огромно количество данни като изображения от ревюта, публикации в социалните мрежи, търсене и съответно продажби. Например базираната в Париж платформа Heuritech анализира милиони изображения, за да предостави актуален анализ за тенденциите, подпомагайки модните марки при проектирането на колекции, съобразени с нуждите на клиентите. Все по-голямо става участието на AI в онлайн продажбите, където се подобрява възможността виртуално да пробваме обувките или дрехите, които искаме да си поръчаме, спестявайки си разочарованието при получаване на пратката.

Nike Fit например използва AI, за да препоръчва размери обувки, като сканира стъпалата на потребителите чрез камера на смартфон. Walmart също позволява клиентите да пробват дрехи виртуално, като качват свои собствени снимки, вместо да разчитат на съществуващи модели. До това прибегнаха и от Levi’s, които с помощта на изкуствен интелект генерират изображения за виртуално пробване, защото всички знаем колко трудно е да открием перфектния модел дънки. Заедно с това някои компании разработват алгоритми, които да препоръчват дрехи за всеки индивидуален стил и вкус. Нещо като дигитален асистент за пазаруване, който помага за избор на цвят, размер и стил, ако клиентът има своите колебания при избор на артикул. Миналата пролет сайтът Zalando обяви стартирането на ChatGPT, който позволява на посетителите да задават въпроси и да получават отговори, както и персонализирани препоръки за продукти.

Kering, Mercari и Shopify по подобен начин въведоха AI chatbots. Други марки започнаха да проучват инструментите за изкуствен интелект за еднократни творчески и маркетингови проекти. Ganni използва технологията за своето шоу, с което представи колекция пролет/лято 2024, създавайки инсталация, която позволява на гостите да задават въпроси и да получават отговори в реално време. Други създават цели кампании и фотосесии, спестявайки цялото планиране и разходи около тях. AI вече се използва и за генериране на идеи за дизайн, т.е. той се превръща в творчески съюзник, защото може да създава готови шаблони буквално за секунди. Миналата година Mango представи Inspire, AI платформа за проектиране на щампи и материи, което доведе до създаването над 20 облекла именно чрез нея. Nike пък използваха AI за проектирането на модела си обувки ISPA Universal, направен от екоматериали включително пяна, получена от захарна тръстика.

Изкуственият интелект подхранва креативността, като помага на дизайнерите да създават уникални и иновативни модели, така че връзката между AI и модата тепърва ще се развива. В същото време човешкият фактор продължава да бъде важен, а изкуственият интелект само може да бъде от помощ на дизайнерите, като ги отменя в някои от задачите, за да бъдат по-фокусирани в креативната част. Така ще се грижат за ДНК-то на своята марка в процесите на проектиране, вместо да разчитат на общия резултат от генераторите на изображения. Когато се прилага ефективно, технологията може да облагодетелства и да разшири творческия процес, като по този начин да увеличи човешките способности и да запази артистичните умения и познания на дизайнерите. В крайна сметка, казват експертите, иновациите, ориентирани към човека, вероятно ще бъдат най-важната употреба на AI.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA