Най-добрите храни за белите дробове

Те подобряват здравето им и предпазват от редица респираторни състояния

Кристина Гочева 21 април 2020

Ситуацията, в която живеем в момента изисква много повече внимание към това - как и с какво се храним.

Защото освен имунната система, Covid-19 поставя под изпитание именно здравето на белите дробове, затова богатството от важни витамини, минерали и антиоксиданти, които тези храни могат да предложат не е за подценяване.

Ако те присъстват често в чинията ви, ще намалят възпалението, подобрят функцията на дихателните пътища и предпазят от някои видове белодробни заболявания.

Ето няколко от най-добрите храни за белите дробове и дихателните пътища:

 

Най-добрите храни за белите дробове

 

Ябълки

Една ябълка на ден не само държи лекаря далеч, но може да подпомогне за по-доброто здраве на белите дробове. Проучване, публикувано в The European Respiratory Journal, съобщава, че ябълките могат да забавят процеса на намаляващата функция на белите дробове за период от 10 години, особено при бивши пушачи.

Фитохимичните вещества, открити в тях намаляват оксидативния стрес и възпалението, което потенциално може да засили белодробната функция.

 

зелен чай

 

Зелен чай

Зеленият чай прелива от антиоксиданти и полифеноли, които могат да бъдат полезни за функцията на белите дробове, включително епигалокатехин-3-галат (EGCG), за който е доказано, че помага за потискане на растежа на белодробните ракови клетки при in vitro изследвания.

Зеленият чай съдържа също теофилин, мощно съединение, което действа като бронходилататор за подобряване на функцията на дихателните пътища и облекчаване на затрудненията с дишането.

Нещо повече, редовната консумация на зелен чай може да бъде свързана с по-малък риск от хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ), и групата от прогресиращи белодробни заболявания, които могат да причинят задух, кашлица и хрипове.

 

кейл

 

Зеленолистни

Зеленолистните зеленчуци като кейл, спанак и рукола са пълни с хранителни вещества, които могат да поддържат здравето на белите дробове, включително антиоксиданти, фибри, витамини и минерали.

Всъщност проучванията показват, че консумацията на повече зелени зеленчуци може да бъде свързана с по-малък риск от рак на белия дроб, ХОББ и астма при възрастни.

 

чесън

 

Чесън

Чесънът притежава мощни противовъзпалителни и антиоксидантни свойства, които помогат за защита от оксидативен стрес в белите дробове и в цялото тяло.

Проучване в Китай дори установява, че консумацията на суров чесън поне два пъти седмично е свързана с по-нисък риск от развитие на рак на белите дробове с течение на времето.

 

джинджифил

 

Джинджифил

Джинджифилът е мощна подправка, която е проучена подробно заради лечебните си свойства, особено що се отнася до здравето на белите дробове.

 

сьомга

 

Cьомга

Като една от най-добрите храни за почистване на белите дробове, сьомгата е чудесен източник на противовъзпалителни омега-3 мастни киселини. Някои изследвания показват, че тези здравословни мазнини могат да спомогнат за насърчаване на белодробния кръвен поток и могат да бъдат полезни при определени респираторни състояния.

Проучване, проведено от Centre for Research in Environmental Epidemiology в Барселона, дори установи, че консумацията на по-големи количества омега-3 мастни киселини е свързана с по-ниски маркери на възпаление при тези с ХОББ.

 

куркума

 

Kуркума

Куркумата е една от най-добрите храни за белите дробове, благодарение на куркумина - химикал, на който тя дължи цвета си и впечатляващите ползи за здравето.

Предварителните изследвания предполагат, че противовъзпалителните свойства на куркумата могат да помогнат при лечението на няколко респираторни състояния, включително астма, ХОББ, синдром на остър респираторен дистрес, увреждане на белите дробове и белодробна фиброза.

 

банани

 

Банани

Богати на калий, фибри и витамин С, бананите могат да бъдат особено полезни, когато става въпрос за здравето на белите дробове.

Изследванията показват, че калият, който се намира в бананите, помага на белите дробове да се свиват и разширяват, което може да предотврати проблеми с дишането.

 

За да усетите максимални ползи за белодорбното си здраве е нужен комбинативен подход - промяна на диетата, ограничаване на приема на преработени храни, редовно физическо натоварване... и спиране на цигарите.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA