ТЕНДЕНЦИИ 2021 - Имало ли е изобщо по-чакана година?

Тенденциите на Мариан Залцман за следващата година описват живота ни такъв, какъвто ще бъде

15 декември 2020

1 В близък (и далечен) план
Наложилата се вече тенденция да се избира „родното“ бе доскоро центрирана в чисто социалния опит, като например, пазаруване от фермерски базари, предпочитание към стоки, произведени в местната общност и други подобни. През 2021 г., обаче, тя ще се персонализира по- силно – в подобряване на начина на живот и преосмисляне на личните ни амбиции. Периодът за размисъл, който пандемията даде на хората в целия свят, ни позволи да отделим време и умствен капацитет, за да преоценим как сме живели досега и дали си е струвало. Сега ще зуумнем-in фокуса върху своя личен и професионален живот, като подберем важното и премахнем слабите места. Ще видим отблизо и ще определим по-ясно кое е това наше си „едно местенце“ (преобразуваното жизнено пространство, което служи за работа, училище, забавление, фитнес и др.). Същевременно, ще зуумнем-out и ще обърнем поглед към голямата картина на по- широката общност, за да оценим въздействието, което искаме да имаме ние самите.

Наложилата се вече тенденция да се избира „родното“ бе доскоро центрирана в чисто социалния опит, като например, пазаруване от фермерски базари, предпочитание към стоки, произведени в местната общност и други подобни. През 2021 г., обаче, тя ще се персонализира по- силно – в подобряване на начина на живот и преосмисляне на личните ни амбиции. Периодът за размисъл, който пандемията даде на хората в целия свят, ни позволи да отделим време и умствен капацитет, за да преоценим как сме живели досега и дали си е струвало. Сега ще зуумнем-in фокуса върху своя личен и професионален живот, като подберем важното и премахнем слабите места. Ще видим отблизо и ще определим по-ясно кое е това наше си „едно местенце“ (преобразуваното жизнено пространство, което служи за работа, училище, забавление, фитнес и др.). Същевременно, ще зуумнем-out и ще обърнем поглед към голямата картина на по- широката общност, за да оценим въздействието, което искаме да имаме ние самите.
 

2 Сливане на времето и пространството
„Сливането на дните“ се превърна в характерна черта на 2020 г., когато времето, прекарано в самоизолация или карантина ни се струваше едновременно умопомрачително бавно и светкавично бързо. Това усещане, особено в контекста на работа от вкъщи, накара хората и компаниите
да преосмислят традиционния подход по отношение на времето и пространството. Не е ли време да се откажем от обичайния и вече остарял работен график 24/7 и да се насочим към работна седмица, в която хората могат сами да програмират дневния си ред – работа, социализиране, хранене, учене и почивка в часовете и дните, които са най-удобни за тях? Дали не сме много близо до четиридневната работна седмица като общоприет стандарт, когато ще работим по-малко часове, но по-ефективно, и това може да се окаже най-успешният начин за повишаване на производителността?
 

3 Завръщане към "Ние"
Във време на селфита, пероснализиране на брандове, медийни балони (среда, в която излагането на вниманието на човек на новини, представя самоедна гледна точка и изключва или представя невярно други гледни точки), собствени плейлисти и индивидуални забавления, благодарение на COVID-19 някои хора осъзнаха за първи път от много време насам какво означава да живееш в общност и да оставиш своя отпечатък. Когато загубихме свободата за неограничен физически контакт помежду си в продължение на месеци, почувствахме по-ясно какво ни липсва и закопняхме за споделени преживявания – от виртуални партита до семейни събирания в Zoom. През 2021 г. може да очакваме все повече хора да преразгледат социалния си кръг, като отдават по-малко значение на физическата близост и удобството, а по-голямо значение на интимността и по-дълбоката връзка.
 

4 Реалното става нереално
В днешно време, в което фалшификациите са масово разпространение, ние по-усилено търсим истински автентичното – дори и докато животът ни продължава да мигрира все повече към виртуалния свят. Във време, когато предлагането на „месо“ на растителна основа, или „мляко“ от ядки, дори и веганска „кожа“ в модата бележи ръст, хората жадуват да се завърнат към истинските неща. Ще излязат ли отново на преден план вековни ценности, като почтеност и самодостатъчност? Интелектът ще измести ли мимолетната популярност във времена, когато хората проявяват  все по-голяма нетърпимост към празнословията? Очаквайте по-широко разпространение на дигиталния детокс и по-умно съчетаване на тези два свята, защото все повече хора започват да си дават сметка какво жертват, когато се поддават на прекалено голяма част от своя „материален“ свят.
 

5 Денят на дроновете
Едва ли някога е имало по-подходящ момент дроидите да поемат нещата в свои ръце? Кой по време на пълното затваряне не си е пожелавал да може да изпрати личния си R2-D2 до магазина да напазарува? Ние се придвижваме с малки стъпки към автоматизацията от известно време, но тази пандемия може да се окаже ускорител, който не може да бъде спрян, защото тя напомни на бизнеса, че управлението на броя на служителите е сред слабите му страни. В опит да се справи с тази уязвимост Alibaba отвори хранителен магазин без човешко обслужване в болница в Ухан в първите дни на пандемията, а в Испания, Индонезия, Китай бяха използвани дронове за доставки на медицински консумативи и тестове за COVID-19. Кои други професии ще се автоматизират скоро? Вече забелязахме появата на робот-готвач и детегледач(ка) с изкуствен интелект.
 

6 В пълна бойна готовност
От няколко години вече наблюдаваме как “бункерният манталитет“ набира сила и за подготвящите се за края на света това е само крайна проява на този начин на мислене . Сега COVID-19 увеличи броя на хората, които търсят сигурност чрез презапасяване и изграждане на убежища. В момент, когато хората се стремят да се подготвят за всякакви сценарии, все повече търговци ще започнат да предлагат комплекти за оцеляване в извънредни ситуации, както вече правят overstock.com и Walmart. Можем да очакваме дори и жилищните комплекси да се конкурират на база подготвеност за аварийни ситуации, а не с луксозни фитнеси, както и поява на т.нар. кризисни консиерж услуги, чрез които да се осигурява домашно посещение от лекар и достъп до медицинско оборудване.
 

8 Спасението интернет и последствията, свързани с онлайн навиците ни
Нашият живот се превръща в център за платени услуги и ние все повече разчитаме на мобилни приложения и е-магазини, за да посрещаме най- основните си потребности. Не можем да готвим, защото имаме онлайн доставки на готова храна. Не сме се научили да поправяме дрехите 
си, защото е по-лесно да си поръчаме замяна или да си купим нови от онлайн доставчици на мода. С времето успяхме да се освободим от много отговорности и така изгубихме мъдрост и основни умения. Но пък има и обратната тенденция – оглеждайте се за ръст на курсове по „порастване“, чрез които се придобиват умения, които в миналото отговорните родители са предавали на децата си.

9 Корпорациите като посредници на промяната
Няма нищо ново в това, че печалбата не е единствената цел на бизнеса. Но се върви още по-ускорена в тази посока поради пандемията. Има все по-силното усещане, че предизвикателствата, пред които е изправен светът, са твърде големи и комплексни, и правителствата не могат  да се справят с тях сами. В началните седмици от локдауна видяхме как големи и малки компании реагираха веднага и започнаха да произвеждат вентилатори и лични защитни средства и оборудване, както и да подпомагат своите клиенти и общностите по различни начини. През 
2021 г. можем да очакваме още от същото, но с нов фокус върху публично- частни партньорства, каквито не сме виждали откакто Дженерал Електрик обедини усилия с НАСА по проекта Аполо 11.

10 Преосмисляне на идеята за мястото за живеене
Дали през 2021 г. познатата от десетилетия тенденция за миграция към големите градове ще се преобърне? Не отписвайте напълно градовете 
- те са преживявали и по-страшни неща от COVID-19 – но новите технологии и широкото разпространение на дистанционната работа дават възможност на по-малките градове и дори селата да се конкурират на равни начала и да станат привлекателни и да започнат да се конкурират за жители. В краткосрочен план можем да очакваме да продължи тенденцията за малки (дори мобилни) къщи на отдалечени места. В по- дългосрочен план градовете, в които бизнес кварталите и приходящите работници не са доминиращи, ще се стремят да създадат нови начини за привличане на жители, включително с повече зелени площи, по-достъпни жилища и по-умна инфраструктура.

11 Време да се премирим с несигурността
Маските средство за опазване на общественото здраве ли са или стъпка към тоталитаризъм? Ще бъдат ли безопасни първите ваксини? Може
ли да се заразиш няколко пъти с COVID-19? Бизнесът ще се възстанови ли някога? Усещането за несигурност и натрапчивото чувство за нестабилност бяха характерна черта на тази година – с тази несигурност се носим по течението, откъснати от стария си начин на живот отпреди пандемията, от приятелите си и от усещането си за нормалност. В опит да си върнат контрола, хората ще търсят начини да се ваксинират срещу бъдещи рискове, като се стремят към по-безопасни инвестиции; по-сигурни домове с камери, резервни генератори и алармени системи и по-простичък живот. Същевременно, ще обръщаме и повече внимание на това да се научим на издръжливост на работа и у дома, защото наред с творческото и критично мислене, приоритет ще бъдат упоритостта и твърдостта.

 

Ако сме научили нещо от заминаващата си година, то това е, че терминът annus horribilis (използван от кралица Елизабет II в публичната й реч по случай 40-годишнината от възкачването й на престола през 1992 г., за да опише една доста трудна за управлението й година), наистина означава много. 12-те месеца, които отчаяно се опитваме да оставим зад гърба си, бяха брутални.

И единственото, което ни възпира от това да прегърнем идеята за 1 януари 2021 г., е всъщност страхът, че нещата може да се влошат още повече. Това определено пречи на настройката ни за предстоящото Новогодишно парти.И все пак, нека да видим какво да очакваме от следващата година.

Мариан Залцман e известна като eдин от най-влиятелните световни трендспотъри и анализатори на съвременните културни и социални модели на поведение и посоки на развитие. Тя умее да осветява посоката,  в която се движат културите, общностите и обществото   като цяло, като поставя в центъра на своя подход безпогрешното разпознаване на знаци и символи от днешния ден и връзките между тях, а те разказват истории за това, което следва утре. 

Централната тема в нейните прогнози за тенденциите на 2020 г., публикувани в края на 2019 г., бе „Хаосът като новото нормално". В своя анализ Мариан предвиди засилването на обществените нагласи и предпочитания за това, което тя нарече „манталитет за живот в бункер" (bunker mentality). И, забележете, нещо повече тя предвиди и нарастващата употреба на маски за лице, но в онзи момент ги отдава на влошаващото се качество на въздуха, а не на новия коронавирус. Мариан приема да бъде наречена „трендспотър", но, както самата тя казва: „Аз не съм ясновидец."

И така, какво да очакваме през 2021 г.? Кои тенденции ще оставят следа и ще оформят следващото „нормално", с което ще навлезем в след-пандемичното бъдеще? (ВИЖТЕ В НАШАТА ГАЛЕРИЯ)

marian

*За Мариан Залцман

Мариан Залцман се смята за един от най- добрите трендспотъри в света и е най- известна с факта, че през 2003 г. измисля и налага термина „метросексуален". Тя е автор и съавтор на близо 20 книги и е един най-награждаваните специалисти по връзки с обществеността.

През 2018 г. Мариан Залцман се отказа от длъжността главен изпълнителен директор на Havas PR North America и председател на Havas PR Global Collective, за да приеме може би най- голямото предизвикателство за един експерт по комуникации: да се отдаде на предаването на визията и посланията на на Филип Морис Интернешънъл (ФМИ) за изграждане на свят без тютюнев дим. В своята роля на старши вицепрезидент за глобални комуникации на ФМИ Мариан работи за ускореното изпълнение на тази мисия - изграждане на бъдеще без дим.

НАЙ-НОВО ОТ GRAZIA