Докладът, публикуван от лабораторията за изкуствен интелект (ИИ) на IBM Watson със съдействието на Масачузетския технологичен институт (МТИ), е озаглавен „Бъдещето на работата: как новите технологии трансформират задачите." В него авторите са открили признаци за това, че ИИ започва бавно да променя естеството на задачите, които трябва да се изпълняват в рамките на определени професии. И това се дължи на развитието на автоматизацията.
Наблюдавайки растежа на ИИ и автоматизацията, учените, разработчиците и бизнесмените спорят как тази тенденция ще се отрази на съвременния пазар на труда.
Някои смятат, че тези процеси ще доведат до масова безработица и ще увеличат социалното неравенство, докато други - че тази технология ще създаде нови работни места.
Проучването на МТИ и IBM добавя няколко щриха към тази дискусия. Използвайки инструменти за машинно обучение, експертите са анализирали 170 милиона обяви за работа между 2010 г. и 2017 г. И са открили, че броят на възможните задачи, за решаването на които компаниите търсят служители, е леко намален през седемте години.
Тези задачи са били поверени ИИ и алгоритми, които демонстрират достатъчно ниво на ефективност. Най-често това е рутинна работа, например планиране или потвърждаване на информация.
Но наред с това, авторите забелязват ясна тенденция: въвеждането на ИИ определено води до търсене на способности за междуличностно общуване.
В някои случаи работата, изискваща гъвкавост, здрав разум или умения за разговор, става по-високо платена.
В зоната на най-големия риск, според анализаторите, са служителите, стоящи в средата на кариерната си стълбица. Те ще загубят най-много задачи за вършене, докато тези, които са над или под тях, ще увеличат натовареността и заплатата си. Заплатите от средната група ще растат много по-бавно.
Отбелязва се обаче, че темпът на тези промени е сравнително нисък. Това са само първите признаци на въздействието на ИИ върху пазара на труда. В следващите години обаче скоростта на трансформацията ще се увеличи.